05/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La premsa de proximitat, un bé essencial en risc

Aquesta crisi sanitària sense precedents, en la que tots estem immersos, ens arriba en el pitjor moment. Els mitjans d’informació impresos i digitals, i en el nostre cas, principalment la premsa de proximitat, que és el gran col·lectiu que representa l’AMIC, ve d’uns anys molt durs en que estem patint la transformació del nostre negoci, ajustant plantilles, fent molts sacrificis, o invertint en nous models, buscant respostes difícils a un futur incert.

Ara que en la fragilitat, anàvem trobant l’equilibri i la viabilitat pels nostres mitjans, ens arriba aquest sotrac que posa en greu perill tots els sectors, i molt especialment el nostre i amb ell, milers de llocs treball.

No hi ha dubte que som un veritable servei públic a la ciutadania, a les nostres comunitats. Sempre hem dit que la nostra riquesa rau en la diversitat i la proximitat. Les ciutadanes i ciutadans necessiten saber què passa a prop seu, amb informació contrastada, veraç i elaborada per professionals que saben fer la seva feina, i coneixen de primera mà la realitat. Ho saben els ciutadans i ho saben els col·lectius, les entitats socials, esportives i culturals, ho sap el comerç i les empreses de serveis de proximitat, ho saben els Ajuntaments i les Institucions, però ara què?

I aquí se’ns presenta la gran contradicció: som imprescindibles com a instrument perquè els ciutadanes i ciutadanes d’aquest país, dels nostres pobles i ciutats, gaudeixin del dret de la informació, se sentin acompanyats i arrelats a una comunitat que no els deixa sols, que ara més que mai, els hi explica què el que passa. I nosaltres, tenim el deure i l’obligació de no parar, de doblar els esforços com ho estem fent, posant-nos al servei de les autoritats sanitàries, de les institucions i de les empreses de serveis.

Ara se’ns ha girat més feina, l’increment del consum de mitjans d’informació digitals aquests dies, és espectacular. I ho fem en condicions difícils, amb les nostres redaccions treballant des de casa, la producció allunyada els uns dels altres, amb greus problemes d’impressió i distribució, però ho fem amb la convicció de que cal, amb vocació de servei i estimació per la nostra feina. La ciutadania aquests dies s’informa més que mai a través dels nostres mitjans, som la seva principal font d’informació en front de la infoxicació de les fake news, que tenen la seva plataforma de distribució a les xarxes socials.

Però per altra banda, l’economia, el motor que genera recursos, s’ha aturat i per nosaltres del tot. Els ingressos de publicitat han caigut dràsticament d’un dia per l’altre. Un estudi fet recentment per la consultoria J3B3 Econòmics, és dramàtic i revelador, s’ha fet a tres-cents comerços de tots els sectors i en dues fases, la primera durant la primera fase de la pandèmia, de l’1 al 15 de març, i la segona quan es va decretar l’estat d’alarma. La facturació del comerç urbà ha caigut en la primera fase un 30% i en la segona un 90%. Tots els subsectors aturen les vendes, fins i tot l’alimentació que cau un 47%, i el que es desprèn també, és que una bona part de petites empreses i autònoms que no tenien prou liquiditat per cobrir els costos bàsics, potser ja no pujaran la persiana.

Davant d’aquest panorama el sector demana amb caràcter d’urgència i per millorar la liquiditat i finançament a curt termini:

  • Que se’ns consideri un sector bàsic i estratègic, com reconeix la llei, afectat de ple per aquesta crisi sanitària del COVID19, igual com, per exemple, ho és la restauració o el turisme. Nosaltres hem de continuar treballant sense ingressos. Que ho considerin les diverses administracions, i els diversos actors socials patronals, sindicats, etc., de cara a demanar ajuts.
  • Suspendre de forma imminent i per un termini no inferior a tres mesos, el pagament d’impostos i cotitzacions de la Seguretat Social per a empreses i autònoms.
  • Agilitzar els tràmits dels ERTO per causa major, sense interpretacions ni restriccions.
  • Una moratòria en el pagament de crèdit, sobretot en el retorn de capital.
  • Crèdits de bancs amb garanties públiques, agilitzar la tramitació i concessió i relaxar-ne els paràmetres de risc.
  • Ajuts a la reactivació de l’activitat per quan s’iniciï la recuperació.
  • Accelerar el pagament de subvencions concedides i campanyes publicitàries institucionals i, per aquest any, ampliar els imports dels ajuts.
  • Agilitzar i no congelar els tràmits per als ajuts estructurals del 2019 i obrir els de projectes.

Exigim que les administracions, tant Ajuntaments com Generalitat, Diputacions, Consells Comarcals i organismes públics, utilitzin els mitjans d’informació com a vehicle de comunicació i publicitat, incrementant les insercions que ajudin a pal·liar la manca i caiguda de publicitat privada. Això, per altra banda, serà una prova del seu compromís amb la llibertat de premsa.

Perquè el benestar d’una democràcia de qualitat es basa en la llibertat de premsa i el dret a la informació lliure i plural. Els mitjans de proximitat, així ho garanteixen.

Editorial conjunta dels mitjans associats a l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...