06/12/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La premsa local venç el confinament, però s’empobreix

En un moment de crisi sanitària i social com l’actual, amb una ordre de confinament per aturar el contagi del coronavirus, els ciutadans tot just surten al carrer. I els que ho fan, abandonen l’enclaustrament, fonamentalment, per tres motius: treballar, anar a comprar i, com feien cada dia abans de l’esclat de virus, fer-se amb un exemplar del diari local, de pagament o gratuït.  La premsa local continua amb el seu compromís amb els lectors i surt cada dia –o cada setmana- al carrer per analitzar no només l’evolució de l’estat d’alarma en l’àmbit català, sinó també amb col·lectius i experts locals i comarcals. La gent vol estar informada de tot el relacionat amb el coronavirus i busquen en la premsa de proximitat totes les novetats que tenen lloc a la ciutat i els ajuntaments limítrofs.

Els que s’han quedat al centre de les ciutats i viles a causa del teletreball implantat en les seves empreses s’acosten a primera hora del matí al quiosc o una botiga de queviures a pel seu exemplar per conèixer què ha passat a casa.  Són comptats els lectors que s’acosten als quioscos a la tarda, per aquest motiu la pràctica totalitat hagin decidit obrir només en horari de matí, menys les llibreries, que estan tancades.

En general, les vendes de premsa estatal i nacional han caigut tant al centre de les ciutats com als barris, però la demanda de premsa de proximitat s’ha disparat exponencialment en els barris dormitoris, com ho constata el gremi de venedors de premsa. El transvasament de població de la zona comercial i financera als barris ha donat un tomb a les vendes de premsa als afores, amb un augment “exponencial” als barris, on la premsa gratuïta desapareix en un tancar i obrir d’ulls. El ciutadà vol saber què passa a la seva ciutat i per això busca la premsa local, de proximitat.

El tancament de bars i cafeteries i també de molts quioscos no és suficient per a fer perdre el poder del mitjà local, una de les virtuts del qual és tenir una audiència del 50 per cent de mitjana de lectors subscriptors. Ara és una evidència davant la minsa distribució a domicili dels periòdics barcelonins a les ciutats, viles i pobles allunyats de la capital. Podríem dir que la premsa local venç el confinament.

Podríem dir que la premsa local venç el confinament pel que fa a la seva audiència, empobrint-se. Essent rigorosos la situació econòmica d’aquests petits i mitjans empresaris és dramàtica. La publicitat s’ha ensorrat i, per tant, la viabilitat econòmica s’ha esquerdat monumentalment. D’aquí les crides a les administracions que podem llegir a la secció “La Primera” d’aquest butlletí. Morir d’èxit seria tant rocambolesc com trist. – ESTANIS ALCOVER i MARTí, periodista i consultor

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...