04/10/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La premsa recupera publicitat a Catalunya, gràcies als diaris comarcals i a la premsa de proximitat. La inversió, en general, va augmentar en el 2014 un 7,9 %

En un article anterior explicavem què a l’Estat espanyol els mitjans convencionals van augmentar la seva facturació per publicitat un 5% de mitjana, destacant el medi televisió i cinema, que van tancar l’exercici per sobre del 9% d’increment. El mitjà premsa torna a números positius a l’unir els seus ingressos per publicitat via off i online. Per a l’any 2015, si les previsions sobre consum i PIB es compleixen, el sector pordría viure un altre creixement per sobre del 5%. Doncs ara millorem la notícia:

La inversió publicitària a Catalunya fou l’any passat superior a la mitjana espanyola i, a més, la premsa encara millorarà més aquest 2015. Vaja, que després de 7 anys de patiments, la inversió publicitària – a l’Estat, però a Catalunya més- consolida la seva evolució positiva.

Ahir, dijous, al Palau Robert de Barcelona, en un acte organitzat per l’Associació Empresarial de Publicitat de Catalunya és va presentar l’Estudi de la Inversió Publicitària a Catalunya 2014, a càrrec d’Enric Yarza, d’Arce Media i Media HotLine. Per a situar el lector, apuntem primer quina és la oferta de mitjans a Catalunya:

Més de 40 canals de televisió entre televisió autonòmica pública i privada, televisions locals d’interes publicitari.

Més de 180 diaris entre pagament, gratuïts, informació general, esportius, comarcals de proximitat i edicions de diaris estatals.

Més de 140 revistes, moltes d’elles editades en català, de diferents periodicitats.

Més de 80 cadenes i emissores de ràdio.

A més de publicitat exterior, cinema, Internet…

La inversió publicitària a Catalunya és la suma de la inversió publicitària que reben els mitjans catalans, més la part corresponent de la inversió publicitària estatal en funció de l’audiència a Catalunya de cada suport publicitari i serveix per a conèixer el pes específic de la inversió publicitària a Catalunya enfront del conjunt de l’estat i la seva relació amb indicadors macroeconòmics.

Desprès de sis anys de caiguda del mercat publicitari, en el 2014 la inversió publicitària torna a créixer a Catalunya. És tracta d’un 7,9 % i de 853,3 milions d’euros, contra el 9,6 negatiu del 2013. La inversió publicitària que arriba a Catalunya va augmentar un 8,1% el 2014. Així, l’augment de la inversió publicitària que arriba a Catalunya es superior a la mitjana espanyola en tres punts. Una gran dada i més encara perquè l’augment és més alt a Catalunya que a Espayna gràcies a la publicitat local, dirigida als diaris comarcals i a la premsa de proximitat.

També ha crescut el parc del nombre d’anunciants, exactament un 3,8% i la mitjana d’inversió per anunciant ha crescut un 3,9%. El ponent va deixar clar repetidament que la inversió publicitària dels anunciants amb seu a Catalunya creix més que la mitjana estatal, de tal manera que la participació en la inversió publicitària dels anunciants amb seu a Catalunya es troba al voltant del 23% i en els darrers anys ha augmentat 3 punts la seva participació.

Cal destacar també que tots els mitjans augmenten la seva inversió publicitària durant el 2014, amb l’excepció de revistes, dominicals i exterior. La premsa, en paper i digital, va créixer un 1,4% en relació del 2013 i la televisió va augmentar la seva participació un 12%. Pràcticament tots els sectors augmenten la inversió publicitària, ocupant els primers llocs Energia, Decoració, Arts i Espectacles i Salut. Els 20 principals anunciants representen el 47% de la inversió.

El 84% de la inversió publicitària dels anunciants amb seu a Catalunya es realitza en suports publicitaris de fora de Catalunya (133,7 milions van a mitjans catalans i 719,6 a la resta de l’Estat) Destaca també que la inversió publicitària dels anunciants amb seu a Barcelona representa més del 96% de la inversió catalana.

A més, els mitjans de Catalunya van rebre 489.200.000 de mitjans no catalans, el que suma un total de poc més de 800 milions i suposa un 8,1% més que el 2013. Això implica que la inversió en publicitat que arriba a Catalunya representa ja el 21,2% del total del conjunt d’Espanya.

La inversió publicitària que arriba a Catalunya representa el 21,2% del total Aquesta participació s’està incrementant lleugerament en els últims cinc anys. Una altra dada positiva és que la inversió publicitària que arriba a Catalunya és sensiblement superior a la mitjana de la població, al pes del PIB i del consum a la llar.

En concret, a Catalunya, el parc del nombre d’anunciants creix un 3,8%, fins a arribar i als 158.969, i la mitjana d’inversió per anunciant ho fa un 3,9%.

També les diferents administracions públiques del conjunt de l’estat espanyol han augmentat per primer cop des de el inici de la crisis la seva inversió publicitària a casa nostre, passant d’un -14,5 del 2013 al  3,5% del 2014 (11,9 milions d’euros entre la publicitat de l’Estat, la Generalitat, les quatre Diputacions i els ens locals) Concretament, les diferents administracions públiques catalanes han augmentat la inversió publicitària un 6,9% en el darrer any.

L’entorn macroeconòmic fa augurar al sector de la publicitat que aquest mercat registrarà també el 2015 un creixement important, que podria situar-se en el 5,8%, fins arribar als 3.988.000 d’euros a tot Espanya, i dos punts més a Catalunya.

De l’Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...