Per als espanyols la publicitat més fiable d’un producte o d’un servei no és altra que les recomanacions dels seus familiars i amics. En concret, tres de cada quatre confereixen una més gran credibilitat a l’experiència de les persones del seu entorn. A més, un 55% es fia dels comentaris que altres consumidors bolquen a Internet, tal com recull l’informe “Així confiem en la publicitat”, elaborat per la consultora Nielsen.
L’experiència personal i objectiva s’imposa d’aquesta manera a la informació de les pròpies marques, encara que l’informe conclou que per a aquestes la millor manera d’arribar als consumidors és a través de les seves pàgines web corporatives, en tant que un 51% els atorga la seva confiança. No obstant això, altres formes tradicionals d’arribar al públic, com la publicitat a la premsa, la televisió i la ràdio generen més aviat desconfiança. I és que al voltant d’un 60% no s’acaba de fiar del que li expliquen en un espot televisiu, en un anunci en premsa o revistes o en una falca radiofònica.
No obstant això, els formats tradicionals publicitaris inspiren més de confiança als espanyols que els digitals, ja que més d’un 70% no es fia de la publicitat que rep en les seves tauletes i smartphones, dels banners i dels anuncis que apareixen en els vídeos en línia.
Qui incita més?
D’altra banda, les recomanacions de persones de l’entorn són la publicitat no només més fiable, sinó també la més efectiva. Vuit de cada deu espanyols segueixen en algun moment el consell dels seus cercles pròxims. Altres formes que inciten al consumidor sempre o ocasionalment són els comentaris d’altres usuaris a la xarxa, les pàgines web de les empreses i els anuncis a la televisió, en tots els casos al voltant del 65%. Per contra, la comunicació publicitària més intranscendent per al consumidor és la publicitat al mòbil, obviada per sis de cada deu usuaris.
Alhora, independentment del format publicitari, hi ha anuncis que en funció del seu missatge, enfocament o to impacten més o menys en el consumidor. Així, el que més arriba als espanyols, a un 46% en concret, són aquells anuncis que mostren situacions reals del dia a dia. Un enfocament humorístic també sol quedar-se en la ment dels consumidors (41%). Per contra, la imatge d’esportistes o de famosos és una inversió poc rendible per a les marques, ja que només un 7% recorda un anunci que hagi estat protagonitzat per una cara popular.
Segons el director general de Nielsen Iberia, Gustavo Núñez, “els consumidors es fien sobretot de les experiències de persones, de manera que la millor publicitat possible és aquella en què un producte o un servei compleix amb la seva comesa i amb els beneficis que diu tenir. Aquest boca-orella és també de fet fonamental a l’hora que un consumidor es llanci a comprar un producte nou, tal com conclou el nostre informe d’Innovació Global. A més, les marques han d’atendre les converses que es produeixen a Internet. Pensem que tres de cada quatre espanyols tenen un smartphone i un 52% busca i s’informa a la xarxa sobre aquells productes que estan interessats en comprar, principalment a través dels comentaris d’altres usuaris en pàgines web i xarxes socials”.
D’El Butlletí d’AMIC