El dret a reparar és una cosa que cada demanen més els usuaris i les associacions de consumidors. No pot ser que un mòbil Android es quedi obsolet als tres anys, ja sigui per problemes de bateria, per desgast de la pantalla, o perquè es quedi sense actualitzacions de sistema operatiu. Per això, la UE està estudiant imposar mesures als fabricants i no només vol obligar que tots els fabricants de mòbils facin servir el mateix port de càrrega (USB C, encara que Apple no vulgui), sinó que ha adoptat el nou Pla d’Acció d’Economia Circular. La creació d’aquest pla és degut al fet que els residus electrònics no paren de créixer a una taxa del 2%, on només el 40% dels residus totals es recicla. L’objectiu és que per a l’any 2050, les emissions siguin zero.
Per reduir aquests residus, el dret a reparar el teu propi dispositiu és vital. No obstant això, el que especifica la llei és que un professional ha de tenir dret a reparar aquests dispositius, i no un particular, encara que si un professional pot comprar les peces, un particular ha de poder fer-ho també. Actualment, per exemple, Apple només dóna peces a un limitat nombre de professionals que ells mateixos llicencien, i els altres han de recórrer a còpies o components de mòbils esquarterats. Aquesta nova norma busca estendre l’aprovada a l’octubre, que s’aplica a congeladors, frigorífics i altres electrodomèstics de la llar. En aquests casos, els fabricants han de garantir peces durant al menys 10 anys. En el cas dels mòbils, és possible que no els obliguin a tants anys.
Font: Adslzone / El Butlletí de l’AMIC