23/09/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

L’activació del mercat publicitari: fins al febrer del 2015

El sistema de previsions d’inversió publicitària Atalaya (Zenith Vigía+Zenthinela) arriba amb l’edició d’aquest mes al número 100. Les previsions milloren amb relació a les realitzades al març. La inversió en mitjans convencionals podria caure un 1% (nou dècimes millor que la previsió de març). Tot sembla indicar que, en cas de mantenir-se la tendència, l’any podria acabar amb augments nets d’inversió.

El mercat publicitari ha experimentat una profunda transformació al llarg de la crisi, ja que aquesta ha coincidit amb el creixent procés de digitalització. Els actors del mercat no acaben de veure clar quina serà la situació en el moment en què arribi la tan esperada sortida de la crisi. Els panelistes de Vigía (directius de mitjans de comunicació tant offline com online) retarden lleugerament la data esperada per a la reactivació del seu mercat, que situen ara al febrer de 2015 (enfront de octubre de 2014 que era la data estimada anteriorment). 

Tot i que el començament de l’any ha estat millor que qualsevol dels últims sis (amb excepció de 2010) l’optimisme no acaba d’ assentar-se en el sector. El sector de la indústria de les notícies impreses ha frenat una miqueta la devallada de març a maig d’enguany (veure gràfic), amb dades, però, que retarden la confiança en el futur immediat: Premsa un 1,3 % (-7,7 al maig); revistes es manté igual (-9) i suplements també milloren un pél, però mantenint-se en negatiu (-11,7)

Les previsions d’evolució per mitjans milloren respecte a les de març pràcticament en tots els casos. Només en Exterior es registra un lleuger retrocés de poques dècimes. Si es complissin aquestes previsions el mitjà en què més creixerien les inversions seria Mòbils, un 15,7%. També creixerà la inversió a Internet, un 4,7% (4,9% en el cas de Cercadors i 4,6% en publicitat display).

El IPSE (Índex de Percepció de la Situació Econòmica) puja una mica més de sis punts i se situa ara en 41,2, el millor valor des d’octubre de 2007 i gairebé 120 punts per sobre del valor que tenia el juliol de 2012, fa menys de dos anys.

L’IPMP (Índex de Percepció del Mercat Publicitari) també millora. Se situa ara en 24,4, el millor valor des de desembre de 2007 i 5,6 punts per sobre del valor de fa dos mesos. Des de novembre de 2012 ha millorat en gairebé 110 punts.

La inversió en publicitat a Blocs serà de 11,8 milions d’euros, fet que suposa un creixement de gairebé el 4% respecte a la xifra estimada com a tancament per al 2013. La inversió en Xarxes Socials podria arribar aquest any als 40,7 milions d’euros, gairebé un 16% per sobre de la xifra de tancament estimada per a l’any passat. El Vídeo a Internet podria captar 43,1 milions d’euros, fet que suposa un creixement del 13% sobre la xifra estimada com a tancament de 2013.

Per a aquest any s’espera una inversió en Publicitat Exterior Dinàmica (Digital Signage) de 13,4 milions d’euros, fet que suposa un creixement d’una mica més del 6% sobre la xifra estimada com a tancament de 2013. La inversió en Producció per Mòbils (desenvolupament de sites, aplicacions…) podria arribar aquest any als 26,7 milions d’euros, el que suposaria un creixement proper al 14% sobre la xifra estimada com a tancament per a l’any passat. El sector de l’Automoció, empès pels augments en les vendes que es produeixen en els últims vuit mesos, degudes en part als successius plans PIVE, és el que més veurà créixer les seves inversions, en opinió dels panelistes. També s’esperen creixements d’inversió en els sectors de Banca i Finances i Telecomunicacions (de nou subjecte a una important renovació tecnològica).

Per contra els sectors que es creu que reduiran més la seva inversió són el de les Administracions Públiques i el de Cinema, Espectacles i Mitjans de Comunicació.

Els índexs IPMP i IPSE varien des -100 fins a 100. Qualsevol índex positiu és una mostra d’optimisme mitjana; les dades negatives són un clar signe de pessimisme. Després d’una època de profund pessimisme aquests indicadors mostren ara una clara tendència creixent. El valor -100 és el mínim possible; és molt poc probable però va arribar a produir al començament de 2009 en els moments més durs de la crisi.

D’El Butlletí AMIC. Font: Zenthinela

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...