04/10/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

L’editor del Financial Times està convençut que els mitjans impresos tornaran a créixer

L’editor del Financial Times, Leonel Barber, està convençut que la caiguda dels diaris impresos va atenuar i aconseguirà reflotar un cop s’assentin les turbulentes aigües que inunden ara la indústria periodística , sobretot a causa de la falta de temps que existeix i que evolucionarà cada dia més cap a una necessitat que, de nou, els mitjans ofereixin una informació finita, jerarquitzada i profunda, davant de tanta fragmentació i infinitud de continguts a granel.

Barber segueix creient “en el valor i el futur de les edicions impreses: la instantània intel·ligent i editada de les notícies, amb anàlisis profundes i comentaris autoritzats. En l’era de la sobrecàrrega d’informació, ha d’haver un lloc en el mercat per al diari imprès, especialment en el cap de setmana”. Les declaracions es van produir durant una conferència en memòria de James Cameron a la City University.

En la sessió de preguntes i respostes després del seu discurs, Barber va reconèixer que la premsa impresa “està en declivi”, però va afegir: “Les revistes, que també compten com edicions impreses, simplement desapareixeran? No. Miri The Spectator, miri les vendes de Private Eye”. Barber també va predir que la indústria periodística està en la cúspide d’una “segona revolució tecnològica”.

Durant la seva conferència, Barber va dir: “Ens estem acostant ràpidament al moment en què tot el text podrà ser comprès per les màquines, una revolució tan gran com el llançament d’Internet.  Les tasques rutinàries com escriure els guanys de les companyies i els informes del mercat de valors desapareixeran i tot s’automatitzarà.  La propera fase d’IA serà encara més profunda, amb veu a text, el processament d’imatges i, per descomptat, l’idioma”.

Continuant amb les seves prediccions per al futur de les notícies, Barber va dir que “els algoritmes no faran prendre el control”. “Els banquers i inversors que necessiten informació fiable estaran encara més disposats a pagar molt per notícies fiables”, va dir.

Una altra predicció de Barber va ser que “les baixes barreres d’entrada permetran que sorgeixin noves empreses de notícies de nínxol sense costos heretats”.

Internet i els seus “agregadors gegants” encara solen ser culpats per “desarticular el discurs cívic, crear càmeres de ressò, monopolitzar els ingressos per publicitat i influir en les eleccions”, va dir Barber que reconeix que també han portat amb si una “explosió de creativitat i noves formes d’explicar històries”.

Barber va reconèixer que l’avantatge de FT és que és una publicació especialitzada, i ha indicat que els diaris de notícies generals necessiten trobar el seu “avantatge competitiu” i la seva pròpia especialitat per a ser rendibles.

També en el seu discurs, Barber va enumerar els grans desafiaments que enfronta el periodisme financer, inclòs el creixement de les relacions públiques, les relacions públiques tòxiques que soscaven la reputació i el periodisme independent, i l’auge dels mercats privats sobre els públics, el que dificulta l’accés dels periodistes a la informació.

Per Press Gaceta / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...