23/09/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

L’efecte Eurocopa no aconsegueix evitar la caiguda de la premsa generalista al juny

La premsa espanyola havia posat grans esperances en el comportament del mercat publicitari durant el mes de juny, fonamentalment per l’efecte Eurocopa i l’augment exponencial de les campanyes i de la presència d’anunciants. Fins i tot molts diaris, especialment els generalistes de circulació estatal, havien muntat dispositius especials i paquets ad hoc perque les empreses poguessin tenir màxima visibilitat en els seus mitjans. No obstant això, el pèssim comportament del mercat de la publicitat al juny per la premsa ha tirat per la borda totes aquestes planificacions.

Tot i que les dades exactes del mes no estan tancades, la majoria de les grans campanyes en premsa si que ho estan, de tancades. I les previsions del futur més pròxim no són bones. La proximitat de les eleccions i la incertesa política han frenat dràsticament totes les inversions deixant números per oblidar en tots els suports. Al sector de la Premsa ja no només es parla que les campanyes de l’Eurocopa no han estat a l’altura, sinó que a més fins i tot podríem estar davant d’un mes de retrocés de la inversió.

L’auguri és dolent. Fins a abril el retrocés de la inversió publicitària en els diaris de tot l’Estat era del 5,7% (dades AEDE), una xifra que si li sumem maig i juny serà encara pitjor. El problema amb l’Eurocopa és que en els diaris hi havia moltes esperances en millorar les dades anuals amb aquest esdeveniment, el que obliga a apostar totes les fitxes que van quedant als Jocs Olímpics de Rio d’agost, l’últim gran esdeveniment de l’any. I a partir d’aquí tot és incertesa amb l’única esperança que el nou Govern central es formi com més aviat millor. Cada setmana que passi pot ser mortal per a la inversió publicitària en Premsa, de tota mena, gran i petita.

Fins a l’abril la situació acumulada anual dels grans diaris estatals és dispar. Mentre ABC perdia un 10% en els primers quatre mesos de l’any, El Mundo  retrocedia un 2,7% i El País  avançava un 2,18%. A Catalunya, La Vanguardia queia un 13% i El Periódico un 4,8%. En el cas dels diaris esportius la publicitat impresa -que segueix representant el 75% de tot el que ingressa la premsa per publicitat- va millorar un 15% en el cas del diari AS i un 7,8% a Marca.

Per Prprensa / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...