La premsa espanyola havia posat grans esperances en el comportament del mercat publicitari durant el mes de juny, fonamentalment per l’efecte Eurocopa i l’augment exponencial de les campanyes i de la presència d’anunciants. Fins i tot molts diaris, especialment els generalistes de circulació estatal, havien muntat dispositius especials i paquets ad hoc perque les empreses poguessin tenir màxima visibilitat en els seus mitjans. No obstant això, el pèssim comportament del mercat de la publicitat al juny per la premsa ha tirat per la borda totes aquestes planificacions.
Tot i que les dades exactes del mes no estan tancades, la majoria de les grans campanyes en premsa si que ho estan, de tancades. I les previsions del futur més pròxim no són bones. La proximitat de les eleccions i la incertesa política han frenat dràsticament totes les inversions deixant números per oblidar en tots els suports. Al sector de la Premsa ja no només es parla que les campanyes de l’Eurocopa no han estat a l’altura, sinó que a més fins i tot podríem estar davant d’un mes de retrocés de la inversió.
L’auguri és dolent. Fins a abril el retrocés de la inversió publicitària en els diaris de tot l’Estat era del 5,7% (dades AEDE), una xifra que si li sumem maig i juny serà encara pitjor. El problema amb l’Eurocopa és que en els diaris hi havia moltes esperances en millorar les dades anuals amb aquest esdeveniment, el que obliga a apostar totes les fitxes que van quedant als Jocs Olímpics de Rio d’agost, l’últim gran esdeveniment de l’any. I a partir d’aquí tot és incertesa amb l’única esperança que el nou Govern central es formi com més aviat millor. Cada setmana que passi pot ser mortal per a la inversió publicitària en Premsa, de tota mena, gran i petita.
Fins a l’abril la situació acumulada anual dels grans diaris estatals és dispar. Mentre ABC perdia un 10% en els primers quatre mesos de l’any, El Mundo retrocedia un 2,7% i El País avançava un 2,18%. A Catalunya, La Vanguardia queia un 13% i El Periódico un 4,8%. En el cas dels diaris esportius la publicitat impresa -que segueix representant el 75% de tot el que ingressa la premsa per publicitat- va millorar un 15% en el cas del diari AS i un 7,8% a Marca.
Per Prprensa / El Butlletí de l’AMIC