23/09/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Les publicacions de proximitat i les revistes nacionals van obtenir un volum de negoci de prop 50 milions el 2015

S’ha presentat el resum de la segona edició del  Llibre Blanc de les Revistes i la Premsa en Català amb les dades conjuntes de la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans digitals editats en català que aplega el gruix de les publicacions del país. En un Power Point de 23 pàgines, Media Hotline, l’empresa madrilenya especialista en anàlisis i control per a l’eficàcia publicitària, radiografia l’estat de les 615 empreses editores de premsa, revistes i mitjans digitals de pagament i gratuïts de Catalunya que s’apleguen sota l’aixopluc de la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans digitals editats en català, entitat que agrupa l’Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) i  l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC).  El treball fa una ullada a les 615 editores del país, 334 de les quals treballen en format paper i 281, en digital. El volum de negoci d’aquestes empreses durant el 2015 va ser de 48,8 milions d’euros, una xifra que significa un creixement del 2,4% respecte a l’any anterior. Pel que fa al número de treballadors, el gruix de publicacions de la federació dóna feina a 2.497 persones, xifra que ofereix un 1,5% de augment respecte l’any 2014. Pel que fa a l’impacte, 9 de cada 10 lectors catalans de premsa ho són de publicacions de la federació, els quals representen el 40% dels lectors de premsa i/o revistes de Catalunya. I si es tracta de definir el perfil mitjà d’aquest lector, aquest seria un individu d’entre 25 i 54 anys (al 50% homes i dones), d’estudis mitjans, de nivell econòmic mig-alt i que dedica 25,8 minuts de lectura per publicació.

Format paper.- L’informe, presentat al Palau Robert, de Barcelona, reflecteix que la premsa en paper segueix sent la base del model de negoci, ja que representa un 95% del volum total de diners. Durant el 2015, les publicacions en format paper van tenir  un volum  de negoci de 46,4 milions d’euros, una xifra que suposa un augment del 1,56% respecte l’any 2014 (45.684.000). El 62,5% d’aquesta quantitat són ingressos publicitaris i el 33,8% per venda i subscripció d’exemplars. Cal remarcar també la fidelització dels lectors de la premsa escrita de proximitat, on el 48,1% de les vendes són per subscripció, el  37,7% per vendes al quiosc, i el  15,8% a través d’altres canals. I pel que fa al volum de distribució, les publicacions gratuïtes van distribuir  27.373.601 de còpies al llarg de l’any 2015; el que significa 1.200.175 exemplars distribuïts per número. I les publicacions de pagament, van difondre 13.194.779 exemplars al llarg de l’any 2015, amb una mitjana de 471.237 exemplars difosos per cada número.

Entorn digital.- En l’entorn digital cal constatar, sempre segons el resum del treball presentat, l’augment significatiu del ingressos, assolint-se la xifra dels 2,4 milions d’euros, la qual augmenta en un 22% la de l’any anterior (1.957.600 euros). Aquest creixement es deu a la conjugació de tres factors: l’adaptació que els editors fan dels continguts al nou model multi format que requereixen les noticies (xarxes socials, tauleta, smartphone, ordinador, etc..); l’actualització continua de continguts que demanda aquest entorn digital, i  l’augment en la contractació de personal especialitzat per poder respondre als reptes d’aquest entorn  digital.

L’anomenat Llibre Blanc que es va presentar és, en realitat, l’anàlisi i control per a l’eficàcia publicitària de les publicacions de la Federació d’Editors, de cara a posicionar-se davant les centrals de mitjans i agències de publicitat.

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...