Segurament si li preguntem a un Millennial el preu del periòdic la majoria no el sàpiga. Ja no cal dir si li qüestiones sobre les variacions que pateixen els caps de setmana quan les capçaleres encarten les seves revistes i suplements. La premsa en paper ha anat pujant progressivament els seus preus i la seva caiguda en vendes ha seguit un ritme similar, segons certifica el seu mesurador l’Oficina de Justificació de la Difusió (OJD). Tot i que els responsables dels diaris saben que el present és digital -el futur a hores d’ara també, encara que mai se sap- i per això els seus majors apostes dels últims anys s’hagin enfocat en aquest sentit.
No obstant això, tots aquests directius també són conscients que el paper juga una basa irrenunciable de moment en la seva fortalesa i credibilitat com a mitjà de cara a anunciants i lectors. La sagnia de seguidors que compren premsa impresa sembla irremeiable, però resulta obligatori intentar frenar aquesta caiguda per intentar minimitzar al màxim els danys causats per la crisi del paper. Una de les estratègies que més s’ha implementat per a la qual aconseguir-ho ha estat la rebaixa dels preus en les subscripcions, una tendència que en molts casos porta associat el regal de productes de diversa índole.
Si ens fixem en les ofertes de les subscripcions d’El País comprovarem que el preu del diari s’equipara gairebé al que tenia abans del canvi de pessetes a euros. Per exemple, si estem interessats en la modalitat de Subscripció Premium el preu mensual ascendiria a 31,83 euros. Això suposaria tenir cada dia El País en paper, els seus suplements i revistes corresponents i un compte de Kiosko+ amb accés a tots els productes en qualsevol dispositiu mòbil per 1,06 euros. Recordem que abans del canvi de moneda en 2002 el periòdic costava 150 pessetes, és a dir, 90 cèntims.
Això suposa que el preu de El País (més els seus suplements i revistes encartats) es trobi en aquests moments sota “mínims” per als seguidors que comptin amb subscripció. En el cas de no tenir-la el lector que compra el diari al quiosc ha de pagar de dilluns a divendres 1,50 euros, mentre que els dissabtes haurà de desemborsar 2 euros i els diumenges 2,80 euros. La necessitat d’augmentar el nombre de subscriptors ha empès a grups com Prisa a baixar de manera dràstica els seus preus amb descomptes que com aquest cas arriben al 40%.
Per Prprensa / El Butlletí de l’AMIC