28/05/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Més important, però menys robust? Cinc coses que tothom necessita saber sobre el futur del periodisme

Un nou informe de l’Institut Reuters per a l’Estudi del Periodisme (RISJ) d’Oxford apunta a un futur important per a l’elaboració d’informes de recerca. Més important, però menys robust? Veurem cinc coses que tothom necessita saber sobre el futur del periodisme.

El cicle de notícies del 24/7 (una investigació i notificació de notícies durant les 24 hores, de manera simultània amb estils de vida accelerats), juntament amb la reducció de costos i la pressió per produir més amb menys en molts formats diferents, han provocat un augment de la producció periodística superficial. No obstant això, el millor periodisme avui és millor que mai, argumenten Rasmus Kleis Nielsen i Meera Selva en l’informe ” Més important, però menys robust”, cinc coses que tothom necessita saber sobre el futur del periodisme”.

És “més accessible, més oportú, més informatiu, més interactiu, més compromès amb el seu públic”, escriuen els autors.

“I el paper de les revelacions periodístiques en molts casos diferents, en el moviment #MeToo, per afrontar la corrupció entre funcionaris públics en països com l’Índia, Sud-àfrica i altres llocs, i fomentar el debat públic sobre les pràctiques de privadesa i poder de les empreses de plataformes i altres problemes en el sector privat, subratllen la importància continuada dels informes d’investigació”.

Aquí hi ha les altres tendències que creuen que es jugaran a tot el món en els propers anys.

  • Ens hem mudat d’un món on les organitzacions de mitjans de comunicació eren titulars d’un món on els mitjans encara creen l’agenda de notícies, però les empreses de la plataforma controlen l’accés a l’audiència.
  • Aquesta mudança als mitjans digitals en general no genera bombolles de filtres. En lloc d’això, la serendipitat automatitzada i l’exposició incidental generen persones a més i més fonts d’informació.
  • Sovint, el periodisme perd la lluita per l’atenció de les persones i en alguns països per la confiança del públic.
  • Els models de negoci que financen notícies són desafiats, debilitant el periodisme professional i deixant els mitjans de comunicació més vulnerables a les pressions comercials i polítiques.
  • Les notícies són més diverses que mai, i el millor periodisme en molts casos millor que mai, portant a tots els polítics més poderosos a les empreses privades més grans.

Font: Mediàtic/Àmbit d’Estratègia – El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...