Les principals conclusions del World Press Trends (desenvolupat fa pocs dies als EEUU), font fonamental de dades de la premsa per conèixer les tendències mundials, no deixen lloc a dubtes. Si bé és cert que els mitjans i els seus usuaris cada vegada són més multiplataforma, la premsa escrita segueix jugant un paper fonamental a l’hora d’obtenir ingressos almenys fins que, no només augmenti la presència de la publicitat digital, que ho fa a marxes forçades, sinó també els beneficis que reporta.
Desvetllem les tendències més destacables:
- Per primera vegada, els ingressos globals per circulació són més grans que els publicitaris, (92.000 milions de dòlars davant 87.000 milions), per tant, les audiències han passat a ser la major font d’ingressos dels mitjans. Excepte en alguns mercats europeus i asiàtics, en què la publicitat pot arribar al 40% dels ingressos, en la resta estan caient mentre els de la circulació es mantenen estables.
- Ja no hi ha una relació de dependència entre la marca i l’edició impresa. Els anunciants tenen avui dia més de 60 canals publicitaris a la seva disposició. No obstant això, els mitjans han demostrat que segueixen sent vehicles publicitaris molt valuosos gràcies a la seva transformació en empreses multiplataforma.
- L’audiència és cada vegada més mòbil. El temps que passen els nord-americans, britànics, italians i spanyols amb el seu mòbil ja supera el que dediquen a estar davant de l’ordinador. A més, 19 de les 25 principals companyies de mitjans mundials presenten un trànsit mòbil que supera fins en un 10% al de l’pc i amb fins a un 30% de la seva audiència arribant exclusivament de plataformes mòbils.
- La circulació impresa va augmentar un 6,4% el 2014 (un 16,5% en 5 anys). Aquest ascens s’explica per la pujada que ha experimentat en mercats com l’Índia en què la premsa escrita encara gaudeix de molt bona salut.
- La circulació combinada (impresa + digital) ha disparat les audiències a nivell mundial. A Austràlia, un 86% dels adults llegeixen diaris en alguna plataforma, al Regne Unit arriba fins al 83% i a Xile fins a gairebé el 82%.
- Més del 93% de tots els ingressos dels diaris encara procedeix de la impressió. I això seguirà sent així durant molts anys. La publicitat digital representa una petita part dels ingressos totals, encara que el seu creixement és espectacular (un 59% en 5 anys, un 8,5% en 2014). El problema és que els principals benefactors d’aquests diners no són els mitjans, sinó les grans startups tecnològiques.
Font: El Butlletí d’AMIC