Fi de la espera que manté la reforma dels estatuts de l’Associació d’Editors de Diaris Espanyols (AEDE) en un punt mort des de fa mesos. La patronal de la premsa escrita encaminarà en les pròximes setmanes -el més probable és que cap a primers de maig- la qüestió del seu refundació, que suposarà finalment la inclusió dels mitjans digitals i els diaris gratuïts.
La decisió, motiu d’un llarg debat que durant molt de temps ha mantingut enfrontades posicions fixes dins de la mateixa AEDE (Associació d’Editors de Diaris d’Espanya), admet dues interpretacions: bé que es tracta d’una obertura de mà per part de l’organització davant d’una qüestió que fins fa relativament poc resultava implantejable, o bé -sense descartar aquesta primera- que aquest canvi afavorirà l’abast de futurs consensos. Assumida la preponderància del digital enfront del paper, en l’horitzó més immediat s’erigeixen reptes com la postura davant la ‘taxa Google’ o l’ús indiscriminat de adblockers.
Des de finals de l’any passat la junta directiva de la patronal ha estat debatent-se entre “renovar-se o morir”, recorrent a la saviesa popular. Finalment ha prosperat la primera. La segona alternativa pot semblar una mica exagerada, però són les condicions que va plantejar Javier Moll, president de Prensa Ibèrica, per acceptar el mandat de la patronal del diaris a Espanya.
El nom de Moll va ser el que més possibilitats reunia per succeir José Luis Sáinz, conseller delegat de Prisa, des del principi. Però abans d’acceptar el repte va imposar una sèrie d’exigències, entre elles la innegociable d’obrir l’organització a la premsa digital i gratuïta.
Així doncs, després d’aconseguir que els estatuts prevegin la reunió de tot el sector sota una mateixa associació, se celebrarà una assemblea general per aprovar designació de Moll durant els primers dies de maig , com a molt tard, segons donen per fet les fonts consultades.
Es baralla la possibilitat de canviar de nom l’associació i treure la paraula “Diaris”.
Tots aquests canvis no són en absolut menyspreables, ja que marquen el camí que tard o d’hora acabaria prenent un sector on els ingressos digitals representen ja al voltant del 30% de la facturació total en el cas dels grans editors. Però la refundació també afectarà a l’estructura interna, ja que s’ha posat sobre la taula la creació de quatre vicepresidències, una de les quals passaria a estar ocupada pel nom sortint -en aquest cas Sáinz-. I també s’ha proposat allargar la durada de la presidència fins als tres anys.
Però una cosa són les resolucions adoptades per AEDE i una altra les respostes del sector. En aquest sentit, les mateixes fonts admeten que de moment no s’ha rebut la sol·licitud d’entrada de cap diari digital ni gratuït. De la mateixa manera, en no haver-se modificat encara els estatuts, tampoc hi ha hagut temps per valorar un acostament de posicions amb l’Associació Espanyola d’Editorials de Publicacions Periòdics (AEPP).
Finalment, l’entrada de mitjans digitals i gratuïts ha portat a replantejar el nom de l’associació, que perdrà la paraula “Diari” d’aquest. En el seu lloc, la junta està valorant dues combinacions possibles que incloguin el terme “Mitjà”.
Per Dircomfidencial / El Butlletí de l’AMIC