08/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Periodisme al segle XXI: principi o fi d’una era?

El problema no és el periodisme, sinó el periodista. El veritable periodista (aquell prehistòric subjecte dedicat a recol·lectar, sintetitzar i publicar informació fidedigna), es veu avui condicionat davant un aparell polític financer que ho regula tot. El vertigen informatiu, l’efímer com a estendard i la valoració de la notícia en relació al prime-time constitueixen un model econòmic-periodístic que intenta vendre el superflu (pronòstic del temps, informes sobre l’arribada de la primavera, el petó de llengua entre dues models) com a notícia. La denúncia com a estendard.

Periodista o jutge? Un altre dels mals que afecten el periodista actual és el rol de jutge (moral, civil i penal) que el fan jugar. El periodista actual ja no investiga per relatar un succés, sinó per denunciar-ho. Tot fet investigat pel periodista és jutjat davant un micròfon o una càmera de TV. El debat està en vies d’extinció. No hi ha espai per als dubtes, tot és certesa i veritat en termes periodístics. La societat veu el periodista com un jutge, i aquest últim actua en conseqüència, complint un rol que no té res a veure amb l’esperit original de la seva professió.

Tendència monopolística. Dictadura del periodista. Els monopolis també han contribuït, en gran manera, a la metamorfosi del periodista. Interessos polítics, corporatius i financers limiten poc a poc les seves llibertats. El periodista actual pateix les restriccions imposades pels seus editors, els quals no responen a les premisses del periodisme tradicional, sinó a les d’un empresari que es deu a una determinada línia o corrent polític. Les notícies no són pensades ni elaborades sobre la base de les cinc preguntes fonamentals: com, quan, on, per què i per a què? Avui, davant una publicació, només cal preguntar: A favor o en contra de qui?

Tecnologia i mitjans digitals. La resurrecció del periodista? No tot el que es publica en els mitjans massius constitueix l’única veritat. També hi ha, a causa del avanç de les tecnologies, nous canals de comunicació que remeten als valors del periodisme tradicional. Internet, a través dels blocs i l’explosió de les anomenades “xarxes socials”, permet la creació d’un corrent paral·lel a la dels mitjans massius i monopolístics. Sorgeix així un nou periodisme que es recicla i retorna al que alguna vegada va ser: un ofici.

El futur del periodisme, en mans del periodista. El periodista actual està corromput per la privatització del gènere. Els seus valors han mutat al ritme d’un sistema corporatiu i capitalista que ha subornat la tradició. El retorn a les fonts, a la interpretació, a la recol·lecció de dades, a la independència d’opinió, al criteri com estendard, a l’ètica i la deontologia, a la passió per buscar, trobar i informar la notícia…, en fi, al retorn del que alguna vegada va ser anomenat periodisme creïble i tradicional, només està en mans del periodista. Com sempre. Com mai.

Per Imperiodismo Digital / del Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...