04/10/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Periodisme al segle XXI: principi o fi d’una era?

El problema no és el periodisme, sinó el periodista. El veritable periodista (aquell prehistòric subjecte dedicat a recol·lectar, sintetitzar i publicar informació fidedigna), es veu avui condicionat davant un aparell polític financer que ho regula tot. El vertigen informatiu, l’efímer com a estendard i la valoració de la notícia en relació al prime-time constitueixen un model econòmic-periodístic que intenta vendre el superflu (pronòstic del temps, informes sobre l’arribada de la primavera, el petó de llengua entre dues models) com a notícia. La denúncia com a estendard.

Periodista o jutge? Un altre dels mals que afecten el periodista actual és el rol de jutge (moral, civil i penal) que el fan jugar. El periodista actual ja no investiga per relatar un succés, sinó per denunciar-ho. Tot fet investigat pel periodista és jutjat davant un micròfon o una càmera de TV. El debat està en vies d’extinció. No hi ha espai per als dubtes, tot és certesa i veritat en termes periodístics. La societat veu el periodista com un jutge, i aquest últim actua en conseqüència, complint un rol que no té res a veure amb l’esperit original de la seva professió.

Tendència monopolística. Dictadura del periodista. Els monopolis també han contribuït, en gran manera, a la metamorfosi del periodista. Interessos polítics, corporatius i financers limiten poc a poc les seves llibertats. El periodista actual pateix les restriccions imposades pels seus editors, els quals no responen a les premisses del periodisme tradicional, sinó a les d’un empresari que es deu a una determinada línia o corrent polític. Les notícies no són pensades ni elaborades sobre la base de les cinc preguntes fonamentals: com, quan, on, per què i per a què? Avui, davant una publicació, només cal preguntar: A favor o en contra de qui?

Tecnologia i mitjans digitals. La resurrecció del periodista? No tot el que es publica en els mitjans massius constitueix l’única veritat. També hi ha, a causa del avanç de les tecnologies, nous canals de comunicació que remeten als valors del periodisme tradicional. Internet, a través dels blocs i l’explosió de les anomenades “xarxes socials”, permet la creació d’un corrent paral·lel a la dels mitjans massius i monopolístics. Sorgeix així un nou periodisme que es recicla i retorna al que alguna vegada va ser: un ofici.

El futur del periodisme, en mans del periodista. El periodista actual està corromput per la privatització del gènere. Els seus valors han mutat al ritme d’un sistema corporatiu i capitalista que ha subornat la tradició. El retorn a les fonts, a la interpretació, a la recol·lecció de dades, a la independència d’opinió, al criteri com estendard, a l’ètica i la deontologia, a la passió per buscar, trobar i informar la notícia…, en fi, al retorn del que alguna vegada va ser anomenat periodisme creïble i tradicional, només està en mans del periodista. Com sempre. Com mai.

Per Imperiodismo Digital / del Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...