05/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Periodisme mòbil: un catalitzador per a la transició digital

Potent, barat i creatiu, el telèfon intel·ligent s’ha convertit en una eina indispensable per als periodistes. periodisme mòbil -la pràctica de la producció de continguts per i amb els telèfons mòbils- ofereix molts avantatges. Permet als periodistes treballar d’una manera adaptable, independent i mantenir-se en contacte amb el seu públic. Certament, el sinuós camí a la transició digital ha ofert als mitjans de comunicació l’oportunitat de replantejar el seu propòsit, formats, estructura, model de negoci i la relació amb el seu públic. En el procés, han hagut de formular una resposta a canvis profunds en la forma en què consumim informació.

El telèfon intel·ligent ha jugat un paper clau en aquest realineament radical, tant com un dispositiu de consum de notícies i com una eina de producció. La producció de continguts per i amb els mòbils, amb l’ajuda de les plataformes socials, és un dels principals propòsits de periodisme mòbil. Mentre que l’adquisició dels coneixements i habilitats tècniques necessàries per al periodisme mòbil, periodistes també han de tornar a avaluar l’audiència i l’objectiu dels formats utilitzats. Aquests processos són vitals si volem aconseguir una transformació digital d’èxit.

Periodisme mòbil no només és un vehicle per a la transformació de les pràctiques de treball individuals, sinó que també pot actuar com un catalitzador perquè va portar a la sala de redacció en el seu conjunt a adoptar formes digitals de pensament.

Aquí hi ha algunes observacions sobre com l’adveniment del periodisme digital ha ajudat a portar a terme un nou tipus de periodista: un que manté a el dia amb les últimes pràctiques i està en contacte amb les necessitats de l’audiència. Aquests periodistes estan en condicions de desenvolupar la identitat d’un mitjà de comunicació mitjançant l’exploració de nous formats, mentre que a el mateix temps jugant el paper d’ambaixador.

La producció de continguts amb un telèfon intel·ligent exigeix un alt grau d’auto-motivació i enginy, les principals qualitats que necessita un periodista per tal de mantenir-se a el dia en el desenvolupament continu de convencions digitals, eines i formats.

Arribar a noves audiències.- En una època marcada per alts nivells de desconfiança dels mitjans de comunicació, els quals són acusats amb regularitat d’estar desconnectats de la societat, la immediatesa de les ofertes de mitjans socials una oportunitat per (re) connectar amb els usuaris d’Internet.

Els periodistes que són usuaris habituals de les xarxes socials estan ben posicionats per mantenir una estreta vigilància sobre les tendències actuals i noves pràctiques. Si s’allotja en sintonia amb el que està passant, els periodistes mòbils poden utilitzar la seva capacitat d’adaptar-se als nous mitjans d’endoll en un públic nou, arribar a ells al mateix nivell. Els periodistes mòbils tenen l’avantatge de tenir sempre la seva principal eina de treball a mà. També són experts en la producció de contingut “natiu” -que és el contingut dissenyat principalment amb vistes al qual s’accedeix a través de mòbil-. Això significa que la informació subministrada s’ajusta de forma natural en els hàbits de lectura dels usuaris.

La combinació d’un telèfon intel·ligent, un ecosistema d’aplicacions i xarxes socials ofereix un conjunt sense precedents d’eines que permet als periodistes explicar noves històries i avisar al seu públic d’una manera diferent. En lloc d’haver de triar entre una paleta limitada de formats predefinits, els periodistes tenen ara una àmplia gamma per triar i es poden combinar els més adequats per al propòsit: vídeo en viu, foto, so, imatge + text, etc.

Al cor de totes aquestes noves narratives, el telèfon intel·ligent és un laboratori formidable per entendre i participar en la revolució digital. Un laboratori mòbil, potent, creatiu i barat capaç de respondre als desafiaments constants plantejats per un món en constant canvi. És un actiu essencial per a les redaccions que han de conformar-se amb recursos limitats i per als periodistes que lluiten per trobar el seu lloc en les organitzacions la producció encara es limita en gran mesura als formats tradicionals. Ara bé, no cometi l’error d’escatimar en la inversió i no es limiti a reproduir els formats existents o copiar la competència. Tingui clar que la història ha de dictar el format.

Font:  Nicolas Becquet / European Journalism Observatory (El Butlletí de l’AMIC)

(Foto: UAB)

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...