Madrid s’imposa com el centre neuràlgic de les principals firmes de comunicació i relacions públiques de l’Estat, una tendència que podria tenir com a explicació el canvi de seu d’algunes empreses punteres en el territori estatal i que ja han anunciat l’abandonament de Catalunya com a seu davant un possible procés de secessió de la comunitat.
Segons l’últim Informe de Relacions Públiques, elaborat per la consultora Torres i Carrera, el 67% de les empreses integrades en el top 30 de les RRPP a Espanya (en concret, 20 firmes) tenen la seva seu central a Madrid. El 27% (8 firmes) la tenen a Barcelona.
La ubicació de les seus socials de les principals firmes de relacions públiques a Espanya posa de manifest el pes específic que ha anat adquirint Madrid en aquest apartat. Per la seva banda, Barcelona només acumula el 27% de les principals agències de comunicació i relacions públiques.
La tendència sembla clara: si no estàs a Madrid, és molt difícil oferir un servei complet a les grans empreses que operen a Espanya. Consultores d’origen català com Román i Associats, com a exemple, disposen d’una oficina a Madrid amb un valor estratègic clar.
Ja són moltes les empreses, sobretot les estrangeres, que veuen amb recel els moviments sobiranistes a Catalunya i fins i tot algunes empreses ja han mogut fitxa i es disposen a canviar les seus de les seves empreses de Barcelona a Madrid. Coca Cola Iberian Partners, Mont Blanc o Arbora Ausonia són només exemples d’algunes de les empreses que estan en ple procés de canvi de la seu. Amb aquests canvis, és previsible, de la mateixa manera, que agències de comunicació mirin Madrid com a centre neuràlgic de les empreses.
Podeu llegir un ampli resum d’aquest estudi de Torres i Carrera clicant aquí
Per Prcomunicación / El Butlletí de l’ACPG