28/05/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Prop de dos-cents historiadors de periodisme de 98 universitats d’Amèrica i Europa analitzen a València l’evolució de la premsa de paper a l’empresa multimèdia

“De la impremta a l’empresa multimèdia: el negoci de la comunicació en la història”. Aquest és el títol de la X Trobada Internacional d’Historiadors de la Premsa i el Periodisme, que se desenvolupa aquesta setmana (dies 27 i 28 d’octubre), en el Centre Cultural La Nau de la Universitat de València (Espanya). Participen prop de 200 especialistes vinculats a la Xarxa Iberoamericana d’Historiadors de la Premsa, a l’espanyola Associació d’Historiadors de la Comunicació i a 98 universitats i centres d’investigació d’Amèrica i Europa. Estudiosos de la comunicació de Mèxic, Perú, Colòmbia, Xile, Cuba, Costa Rica, Estats Units, Argentina, Brasil, Portugal, França, Regne Unit i Espanya, exposaran les seues investigacions i intercanviaran experiències.

Des de l’any 2007 el periodisme i els mitjans pateixen una de les pitjors crisis de la seua història. Crisi de gestió de les empreses periodístiques davant de les dificultats que presenten l’adaptació a les noves tecnologies digitals i la configuració de grups multimèdia. Crisi per la pèrdua de qualitat informativa per la tendència banalització i l’espectacularització de la informació. Crisi en les redaccions per l’acomiadament massiu de periodistes i la precarietat de la professió. Crisi d’ingressos publicitaris. Crisi ètica i de la credibilitat dels mitjans i els periodistes… La crisi del sector i la reculada de la qualitat informativa es retroalimenten. Difícil trobar la pedra angular que proporcione als mitjans un model de negoci econòmicament sostenible, sense oblidar el sentit cívic del periodisme de qualitat com a baluard de la democràcia.

“Observar com els models de negocis dels mitjans de comunicació de masses han alterat els seus contorns pot donar idees lúcides per afrontar els tràngols actuals”, afirmen dos dels organitzadors de l’esdeveniment, els professors espanyols del periodisme Antonio Laguna (Universitat de Castella-la Manxa) i Francesc A. Martínez Gallego (Universitat de València). La trobada, dividida en 18 taules de ponències, traurà conclusions sobre aquest tema. Analitzarà els  artífexs dels primers periòdics de masses i la premsa política; es detindrà en els interessos dels propietaris dels mitjans, en la producció, l’oferta i les vendes; observarà les claus del sensacionalisme i de la premsa popular; reconstruirà els vincles entre periodisme i cultura popular; valorarà la incidència en la informació de la llibertat de premsa i impremta; incidirà en el paper dels mitjans en esdeveniments històrics crucials, en la premsa de gènere i en la de l’exili. Observarà la mobilització del vot en els mitjans, l’empresa multimèdia i el futur del negoci. La trobada incorpora, a més, dues taules monogràfiques de països: una dedicada a la història de la premsa de Mèxic i una altra a la propaganda de guerra portuguesa en la Primera Guerra Mundial.

La conferencia inaugural la va fer Jean-Louis Guereña, historiador i hispanista francès, catedràtic de la Université François Rabelais de Tours, que va portar com a títol “El negoci de la sicalipsi (publicacions eròtiques i pornogràfiques des del segle XIX fins a la Guerra Civil)”. La Trobada compta amb un ampli elenc de destacats especialistes, 191 en total, sent Mèxic i Espanya els estats amb més ponents, 72 i 71 respectivament, seguits d’Argentina amb 10 ponents. La resta de participants procedeixen d’universitats i centres d’estudi de Brasil, Xile, Colòmbia, Costa Rica, Cuba, Estats Units, França, Regne Unit, Perú i Portugal.

La X Trobada ha estat organitzada per la Red Iberoamericana de Historiadores de la Prensa i la Universitat de València, amb la col·laboració de la Universitat Jaume I de Castelló, la Universidad de Castilla-La Mancha, l’Asociación de Historiadores de la Comunicación d’Espanya, la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo de México i el també mexicà Instituto de Investigaciones Doctor José M. Luis Mora. L’esdeveniment ha rebut l’ajuda de la Universitat de València, del Ministeri d’Economia i Competitivitat, la Direcció General de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana i la Regidoria de Turisme de l’Ajuntament de València. I ha comptat, a més, amb l’ajuda del Projecte R+D+I, “Canvis en l’empresa periodística: l’estratègia del sensacionalisme. La seua emergència històrica a Espanya i Amèrica”, del Ministeri d’Economia i Competitivitat d’Espanya.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / Mediàtic Marketing Communications

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...