28/05/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Radiografia mediàtica d’Espanya: el Nord consumeix més premsa que el Sud

A Espanya el consum preferent d’un mitjà enfront d’un altre està determinat per la zona geogràfica. A ningú se li escapa que malgrat la seva retrocés continuat, la televisió segueix sent el suport rei amb una taxa de penetració del 85% a tot l’Estat, encara que aquesta posició es veu cada vegada més compromesa per Internet. De fet, el consum televisiu diari va ser de 210 minuts el 2018, la xifra més baixa de tota la sèrie històrica.

Aquests són algunes de les dades que es desprenen del Marc General dels Mitjans a Espanya 2019, elaborat per l’Associació Per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC). L’estudi representa una radiografia del mapa mediàtic espanyol, on el consum d’Internet ha passat de tot just 5,5 minuts al dia el 2000 a gairebé 140 l’any passat, i pujant. La resta de mitjans manté una tendència negativa durant l’última dècada.

De sobres és coneguda la delicada la situació de diaris i revistes, a les que els espanyols van dedicar una mitjana de 10 minuts de lectura al dia l’any passat. Però dins del túnel pel qual transita la premsa escrita hi ha sortides que condueixen a comunitats autònomes on gaudeixen d’una penetració i uns nivells de consum raonable.

Així succeeix, per exemple, en regions com Astúries, Cantàbria, Galícia, Navarra, la Rioja i el País Basc, és a dir, al nord del país. En totes elles els diaris tenen una taxa de penetració superior al 35%, del 40% en el cas d’Astúries. Aquests percentatges són molt similars als de revistes i pràcticament doblen el 17% registrat a Andalusia, el 17,8% de Madrid, i per descomptat el 14% de Castella-la Manxa. A Catalunya és del 26,3 per cent.

En el gràfic es pot comprovar que aquestes taxes es veuen correspostes amb el consum de premsa escrita (paper i digital) en aquestes mateixes zones. Una mostra de la major demanda de diaris existent ho corrobora el fet que tres de quatre dels diaris regionals de Vocento que cobren actualment pel seu contingut digital, com són El Correo, El Diario Vasco i El Diario Montañes, s’ubiquen en aquesta franja geogràfica. El quart és l’Ideal de Granada.

De tot l’anterior es desprèn per tant la idea que a la zona nord es llegeix molta més premsa escrita (paper i digital) que en altres parts del país. Una polarització que no es dóna en ràdio, on la diferència de penetració és molt menor, ni per descomptat a la televisió.

Font: Mediàtic/Àmbit d’Estratègia – infografia: AIMC

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...