02/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Tauletes i smartphones impulsaran el creixement del mercat dels mitjans de comunicació i oci

 

El sector de mitjans i entreteniment creixerà a Espanya un 2,5% fins al 2016. La publicitat en línia i l’accés a Internet seran els segments que més creixeran a Espanya en els pròxims quatre anys, amb uns increments del 14,2% i 6,8%, respectivament.

El model digital s’ha convertit en el nou estàndard de les companyies del sector de mitjans de comunicació, oci i entreteniment i, el 2016, suposarà gairebé el 40% dels ingressos totals de la indústria. Dins d’aquesta transformació, els nous dispositius, com les tauletes o els smartphones, jugaran un paper rellevant i seran els motors del creixement en la majoria dels mercats. Aquesta és una de les principals conclusions de l’informe ‘Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016’, elaborat per la consultora PwC, i que inclou les perspectives de creixement de les principals indústries que conformen el sector de mitjans de comunicació, oci i entreteniment -publicitat, televisió, internet, diaris, revistes, indústria editorial i discogràfica, cinema, videojocs, etcètera- per als propers quatre anys.

A partir d’ara, el principal repte del mercat serà monetitzar aquest negoci digital en un context econòmic complex i en uns mercats molt madurs. Les tauletes estan jugant un paper molt important per al creixement de la indústria -així ho reflecteix l’informe en la majoria dels sectors analitzats- i així seguirà sent en els propers anys. Un bon exemple el trobem en la publicitat en línia i l’accés a Internet, que seran els segments que més creixeran a Espanya fins al 2016, amb uns increments d’ingressos del 14,2% (fins als 2.431.000 de dòlars) i del 6, 8% (10.242.000 de dòlars), respectivament.

La publicitat mòbil, a través de les tablets i els smartphones, al costat de la publicitat de cerca pagada i la de vídeo en línia, es consolidaran com una important font de vendes en aquest segment. Pel mercat de la televisió de pagament (que inclou subscripcions, vídeo sota demanda, televisió mòbil i pay per view), el document estima que la penetració de les tablets ajudarà a incrementar les subscripcions de serveis. Aquest mercat creixerà un 6,2% a tot el món, mentre que a Espanya ho farà a un ritme menor, un 0,5% fins als 2.336.000 de dòlars.

També en el mercat de la premsa -que el 2016 tindrà uns ingressos de 181.224.000 de dòlars al món (1,5%) i de 2.827.000 a Espanya (-1%)- els nous dispositius tindran un paper destacat. El negoci de l’edició de premsa veurà com la publicitat en paper perdrà pes en favor dels formats digitals. Un context en el qual els usuaris se senten cada vegada més còmodes a l’hora de descarregar continguts, i pagar per ells.

Les revistes i el mercat editorial són uns altres segments que es beneficiaran de la penetració de les tauletes. En el primer d’ells (acumularà discrets creixements de 0,9% i 1,3% a Espanya i el món, respectivament), aquests dispositius mòbils, juntament amb el pagament per continguts, impulsaran la despesa en circulació digital.

En el cas del mercat editorial, els llibres digitals s’incrementen gràcies a la popularització de les tauletes i els llibres electrònics, i a uns preus més reduïts que en les versions en paper. No obstant això, els ingressos encara baixaran un 2,9% a Espanya i creixeran gairebé un 1% a tot el món. Així mateix, la indústria cinematogràfica -que a Espanya veurà com els seus ingressos creixen un 2,1% en els pròxims cinc anys, un punt menys que la mitjana mundial- demostra que les plataformes electròniques creixeran gràcies a les tablets i als televisors connectats a Internet -televisors intel·ligents-.

També la recaptació en taquilla s’incrementarà en els pròxims anys, gràcies a l’increment moderat dels preus i al creixement de les pantalles en 3-D. Per la seva banda, el vídeo domèstic (DVD) es veurà afectat per la competència de les plataformes electròniques i cauran els seus ingressos en els propers anys.

El mercat dels videojocs és el segment que més creixerà en els pròxims quatre anys a l’Estat espanyol -abril 1,6%- i en el món -7,2%-, després de la publicitat en línia i l’accés a Internet. La popularització de les botigues d’aplicacions per tauletes i smartphones farà que la compra de jocs sigui més fàcil per a l’usuari, pels quals es preveu un increment en el nombre de compradors. Els jocs en línia i els wireless concentraran grans creixements, amb increments d’ingressos d’un 13% i un 10%, respectivament, a tot el món. El document també destaca l’explosió dels jocs amb micro transaccions, el pes dins de la indústria creixerà en els propers anys.

Finalment, l’informe analitza l’evolució de la indústria discogràfica. Les vendes procedents dels suports físics continuaran la seva caiguda però aquest descens es compensarà gràcies al creixement dels ingressos digitals. Les gires i els festivals seguiran sent un dels principals motors de la indústria que a Espanya arribarà als 931 milions de dòlars el 2016.

Negoci digital

L’objectiu de les companyies de la indústria és incorporar en un canal únic tot el seu negoci digital, per, d’aquesta manera, poder aprofitar els nous comportaments dels consumidors d’una manera més efectiva i transformar-los en ingressos. La música, la premsa o les revistes, entre d’altres segments, necessiten traslladar aquest àmbit digital al centre del negoci, per això s’estan integrant les seves divisions digitals en el nucli de la companyia.

Aquesta estratègia els proporciona beneficis en tres àrees clau: augmenta la rendibilitat en reduir costos gràcies a l’ús de plataformes comunes; millora la escalabilitat, amb el que es guanya més agilitat per créixer i flexibilitat en el negoci a través dels fluxos digitals de treball, i, gràcies a la innovació procedent de la integració i l’automatització, s’allibera temps perquè es generin noves idees.

Del digital El Publicista

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...