24/09/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Tot i ajustar difusions, continua el descens en les vendes als quioscs

Amb el pas de la crisi la indústria de la premsa s’ha rendit a l’evidència de la dura realitat que envolta el negoci. En el marc d’una clara política d’estalvi i amb la ment posada en el cobrament per continguts a Internet, els grans diaris estatals han reduït progressivament les seves tirades a mesura que minvava el negoci imprès.

Segons OJD, les sis principals capçaleres van registrar el 2018 una difusió mitjana diària conjunta de 523.753 exemplars en 2018. Aquesta xifra representa un descens del 13% respecte a l’any anterior.

Veient aquestes mateixes dades, destaca que La Vanguardia és l’únic diari que no ha ajustat el seu negoci tradicional a la mida del mercat actual, malgrat l’evident estalvi que suposa en la despesa. Va seguir sent el segon diari en difusió l’any passat, amb una mitjana de 96.354 còpies, un 8,9% menys que el 2017; de fet, no va baixar del llistó dels 100.000 exemplars fins ben entrat el 2018.

Aquest nivell d’exemplars xoca amb el fet de ser, d’altra banda, la publicació que menys exemplars ven: una mitjana de 22.070 exemplars durant l’any passat, el que va suposar un descens interanual del 16,7%. Si s’amplia la comparació de desembre del 2016, la caiguda en vendes frega el 29% en només dos anys, mentre que la difusió gairebé no s’ha disminuït un 10%.

La resta de capçaleres sí que ha mantingut una proporció relativa a l’hora de reduir les seves tirades i difusions, de vegades per decisió pròpia i altres per imposicions del mercat. Així, El País va tenir un promig de 137.552 exemplars al tancament de l’any, el que es tradueix en un descens del 21,4%; en vendes va tenir una mitjana diària de 85.594 còpies, un 12,4% menys.

El Mundo i ABC són dos casos representatius de diaris que en un moment determinat han optat per retirar còpies en circulació per quadrar números. D’aquesta manera, el primer es va situar en els 89.580 exemplars de mitjana (-7,8%), mentre que el segon es va quedar en els 74.271, després de caure un 7%.

Els dos últims generalistes per difusió van ser La Razón, amb 65.135 exemplars i unes vendes de 39.599, un 7% i 7,6% menys; i El Periódico, amb 60.870 còpies difoses i 32.818 venudes. En aquest cas la caiguda ha estat del 16,3% i el 12,6% respectivament.

Font: Dirconfidencial – foto: Metropoli Abierta

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...