Amb el pas de la crisi la indústria de la premsa s’ha rendit a l’evidència de la dura realitat que envolta el negoci. En el marc d’una clara política d’estalvi i amb la ment posada en el cobrament per continguts a Internet, els grans diaris estatals han reduït progressivament les seves tirades a mesura que minvava el negoci imprès.
Segons OJD, les sis principals capçaleres van registrar el 2018 una difusió mitjana diària conjunta de 523.753 exemplars en 2018. Aquesta xifra representa un descens del 13% respecte a l’any anterior.
Veient aquestes mateixes dades, destaca que La Vanguardia és l’únic diari que no ha ajustat el seu negoci tradicional a la mida del mercat actual, malgrat l’evident estalvi que suposa en la despesa. Va seguir sent el segon diari en difusió l’any passat, amb una mitjana de 96.354 còpies, un 8,9% menys que el 2017; de fet, no va baixar del llistó dels 100.000 exemplars fins ben entrat el 2018.
Aquest nivell d’exemplars xoca amb el fet de ser, d’altra banda, la publicació que menys exemplars ven: una mitjana de 22.070 exemplars durant l’any passat, el que va suposar un descens interanual del 16,7%. Si s’amplia la comparació de desembre del 2016, la caiguda en vendes frega el 29% en només dos anys, mentre que la difusió gairebé no s’ha disminuït un 10%.
La resta de capçaleres sí que ha mantingut una proporció relativa a l’hora de reduir les seves tirades i difusions, de vegades per decisió pròpia i altres per imposicions del mercat. Així, El País va tenir un promig de 137.552 exemplars al tancament de l’any, el que es tradueix en un descens del 21,4%; en vendes va tenir una mitjana diària de 85.594 còpies, un 12,4% menys.
El Mundo i ABC són dos casos representatius de diaris que en un moment determinat han optat per retirar còpies en circulació per quadrar números. D’aquesta manera, el primer es va situar en els 89.580 exemplars de mitjana (-7,8%), mentre que el segon es va quedar en els 74.271, després de caure un 7%.
Els dos últims generalistes per difusió van ser La Razón, amb 65.135 exemplars i unes vendes de 39.599, un 7% i 7,6% menys; i El Periódico, amb 60.870 còpies difoses i 32.818 venudes. En aquest cas la caiguda ha estat del 16,3% i el 12,6% respectivament.
Font: Dirconfidencial – foto: Metropoli Abierta