02/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Trimestre per oblidar a la premsa estatal: fortes caigudes en ingressos, vendes i difusió

La premsa impresa ha tornat a tenir un trimestre per a l’oblit. Entre gener i març tots els bons auguris de finals de l’any passat s’han esfumat gràcies a la inestabilitat política i l’alentiment econòmic mundial. Les empreses han tornat a desconfiar dels diaris com a suport publicitari i els lectors segueixen migrant cap les seves edicions digitals. Unes dades molt negatius que han fet als propis editors començar a renegar públicament del format paper. I ull, que la resta de l’any pot ser per oblidar.

Les dades que s’han anat coneixent en els primers tres mesos de l’any no són gens encoratjadores. Les xifres internes dels diaris parlen d’un retrocés d’entre el 6% i el 10% en les seves xifres de difusió de la premsa en aquest trimestre, una dada alguns punts per sobre en el cas de les vendes. Com ja és tradicional, aquestes caigudes s’accentuen en les grans capçaleres estatals com El Mundo, ABC i El País. El mes de gener ha estat dolent, el febrer una mica millor, però març ha tornat a aprofundir aquestes males previsions.

Pel que fa als diaris editats a Barcelona, els seus registres a Madrid són discrets. El Periódico té una difusió simbòlica de 1.200 exemplars mentre que La Vanguardia manté 3.200 exemplars des de fa mesos.

Inversió publicitària

Pel que fa a la inversió publicitària les dades estan prop del 7% de caiguda després d’un últim trimestre del 2015 en què es van tornar a xifres positives i un 2015 en què la dada de creixement va ser proper a l’1%. Això no obstant, aquest trimestre de la premsa no ha anat com s’esperava amb alguns diaris perdent fins a un 10% dels seus ingressos publicitaris comparats amb el mateix període de l’any anterior. La dada és dolenta i sembla que no remuntarà durant 2016 segons els estudis preliminars de les agències de mitjans.

Per El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...