La irrupció de la intel·ligència artificial (IA) pot ser una eina de suport o un element transformador per al periodisme, però les redaccions busquen a les palpentes respostes als nous desafiaments, que abasten des de qüestions laborals a ètiques.
Què passarà amb la meva feina? Aquesta pregunta ha estat en boca de tots els participants del Festival Internacional de Periodisme fet la setmana passada a la ciutat italiana de Perusa.
Com resum l’agència France Press, a les redaccions es generalitza l’ús d’eines d’IA per transcriure àudios, resumir textos o traduir. Des de fa un any i mig, la IA generativa, que permet crear textos i imatges de manera senzilla, va obrir la via a nous usos, plantejant un nou tipus de temors. Les veus i els rostres, per exemple, poden ser clonats per produir un podcast o un telenotícies.
Els representants dels mitjans concorden que l’ofici de periodista es concentrarà en tasques amb més valor afegit. “Les eines que produïm són assistents” en la realització de la feina, va recalcar durant el festival Shailesh Prakash, director de Google News.
Segons una estimació d’EveryPixel Journal, a mitjan del 2023, la IA va generar la mateixa quantitat d’imatges en un any que la fotografia en 150 anys d’història. Davant d’aquest tsunami de continguts generats per màquines, com distingir la informació? Enfront dels “deepfakes”, vídeos enganyosos, els mitjans i el món de la tecnologia s’han unit, per exemple amb el llançament de la Coalició per a la Procedència i Autenticitat del Contingut (C2PA), que busca millorar la identificació i l’origen d’informacions digitals.
La regulació està a punt de fer front a una tecnologia en evolució constant. El Parlament Europeu va adoptar al març un text pioner per regular l’ús de la intel·ligència artificial a l’espai de la UE, sense frenar la innovació. Cal dir que a les redaccions, cada vegada són més freqüents les guies de bones pràctiques.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: PC)