Els robots de rastreig són majoria en el trànsit de les editorials de premsa

Els robots de rastreig són majoria en el trànsit de les editorials de premsa

S’ha parlat molt d’IA en els últims mesos. Sabem que la IA necessita informació fiable per oferir respostes fiables. Els llocs de premsa i les bases de dades d’editors hi són per això. Aquestes activitats s’afegeixen a les de monitoratge de mitjans, e-reputació, semàntica, SEO, publicitat freelance, etc. Els robots de rastreigs són molt aficionats als articles publicats en webs de premsa, marques fiables gràcies al treball periodístic que els alimenta. N’hi ha innombrables, amb múltiples models econòmics, per visitar llocs web amb una freqüència molt alta i recuperar contingut. Es calcula que els robots representen entre el 30 i el 80% del trànsit d’un web de premsa. Quan es recullen articles per unir-se a una base de dades B2B, es venen individualment per entre 0,001 i 0,0009 dòlars cadascun. El preu per article reflecteix clarament el pes dels drets d’autor en la transacció. La facturació mundial de rastrejadors B2B (excloent Gafam i anònims) arriba als 4.000 milions de dòlars.

Per tal que el seu lloc sigui rendible, l’editor ha de ser capaç d’identificar els seus potencials socis comercials i disposar d’informació sobre les seves activitats. Així va néixer l’any 2016 la idea de BotsCorner. Segons Yan Gilbert, director general de Botscorner (empresa especialitzada en l’estudi de robots robatoris de contingut), la premsa haurà d’estudiar ràpidament el problema dels rastrejadors, per quant “Els robots són majoria en el trànsit de les editorials de premsa”.

En una entrevista de Edouard Laugier per a Le Nouvel Economiste, Gilbert analitza les relacions econòmiques entre productors de continguts i editors de premsa. “La batalla també s’està desenvolupant sobre manera al camp BtoB, i en particular al mercat de la intel·ligència empresarial. A Internet, el contingut de premsa està especialment orientat i buscat. Cada segon, desenes de milers de robots indexen llocs multimèdia. Entre ells, robots comercials que ignoren els drets de propietat intel·lectual dels editors”.

Yan Gilbert, que havia treballat a Nouvel Observateur, va ser un dels primers a abordar el tema dels drets de premsa en l’era digital. La seva empresa dona suport a les editorials en el seguiment del trànsit generat a la seva pàgina web i en la identificació d’aprofitadors especialitzats en l’explotació de la informació produïda pels mitjans sense compensació.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: GF2i)