Quines palanques de confiança activen els mitjans?

Quines palanques de confiança activen els mitjans?

L’ACPM francesa (l’Alliance pour les Chiffres de la Presse et des Médias) va presentar recentment, a les instal·lacions d’Havas París, el nou estudi de #DemainLaPresse “Media & Trust: Quines palanques de confiança activen els mitjans?”.

Entre d’altres coses, l’estudi pretén qualificar el nivell de confiança dels francesos dins de vuit mitjans: els tres mitjans tradicionals (impressió, televisió i ràdio) i les seves variacions en línia, així com plataformes de vídeo i xarxes socials.  Identificar les dimensions que construeixen aquesta confiança i, finalment, mesurar si aquest Trust repercuteix en el paper prescritor de cada mitjà amb els consumidors.

Amb una puntuació de 6,2/10, la premsa és el mitjà que inspira més confiança per quan “la premsa en paper ajuda a augmentar una confiança fràgil global en els mitjans”. És més, la premsa ofereix les dues dimensions més valorades per els francesos: legitimitat i competència.

A destacar la valoració que es fa de les xarxes socials en aquest estudi. “Les xarxes socials, els mitjans més utilitzats per els franceses en el dia a dia, necessiten actors legítims com la premsa per restaurar la confiança amb el públic”.

Amb una puntuació de confiança de 3,5/10, les xarxes socials representen, doncs, els mitjans que inspiren menys confiança en els francesos. Un tema preocupant ja que debilita un dels pilars de la democràcia, la confiança en la informació i els mitjans de comunicació, segons els autors de l’estudi. No obstant això, val a dir que aquest nivell de confiança s’eleva gràcies a la consulta de comptes de premsa en aquestes xarxes.

L’estudi francès també destaca que la confiança es construeix de manera diferent segons els mitjans:

– La premsa en paper té una construcció força particular: molt ancorada en la credibilitat, la fiabilitat i la transparència.

– Les xarxes socials i les plataformes de vídeo gratuïtes construeixen molt més la seva confiança en la dimensió de l’afinitat i, en particular, de la compatibilitat amb l’estil de vida francès. Una confiança que s’imposa per la practicitat d’ús més que per la credibilitat i fiabilitat de la informació que se’n deriva.

– La premsa impresa és el mitjà considerat, amb diferència, la que té el més gran saber fer i la millor ètica professional.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: CSA)