Els professionals de la Comunicació ens preguntem una vegada i altra quins són els grans reptes als quals s’enfronten els mitjans de comunicació i els periodistes en aquests moments.
És ben cert que en el panorama en constant evolució del periodisme, els periodistes ens enfrontem a una infinitat de reptes que ens obliguen a adaptar-nos i navegar per nous territoris. Des de l’auge dels mitjans digitals fins a les dinàmiques canviants del consum de notícies, el periodista modern s’enfronta a aquests obstacles.
Un dels reptes més importants als quals s’enfronten els periodistes en l’era digital actual és la proliferació de notícies falses i desinformació. Amb la facilitat de compartir informació a les plataformes de xarxes socials, les narracions falses es poden estendre ràpidament com la pólvora, minant la credibilitat del periodisme. Els periodistes han de combatre aquest repte adherint-se a protocols estrictes de verificació de fets i verificant les fonts abans de publicar qualsevol notícia. A més, l’educació en alfabetització mediàtica per al públic és vital per ajudar-lo a distingir entre fonts fiables i desinformació.
Hi ha molts reptes més, però, com la disminució de la confiança en el periodisme, la transformació digital, la sostenibilitat financera, la sobrecàrrega d’informació, els dilemes ètics, per citar-ne alguns. Però per a l’expert Rasmus Kleis Nielsen n’hi ha un, global i important: “la pressió política exercida sobre els periodistes i els mitjans”.
INA va demanar el passat 23 d’octubre a Rasmus Kleis Nielsen -que va dirigir l’Institut Reuters per a l’Estudi del Periodisme, entitat de la Universitat d’Oxford que publica sobretot un informe anual de referència, el Digital News Report-, que fes un inventari internacional del consum d’informació en línia (vegeu la revisió de l’informe 2024). Kleis Nielsen fa en l’entrevista la seva anàlisi de les qüestions clau que afronten els mitjans. Ho podeu llegir en aquest enllaç.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Display Stands Ltd)