Dos terços dels creadors de contingut digital no comproven els seus fets abans de compartir-los

Dos terços dels creadors de contingut digital no comproven els seus fets abans de compartir-los

En un moment en què els creadors de continguts digitals s’han convertit en una font important d’informació per a la gent, una enquesta de la UNESCO publicada aquesta setmana revela que el 62% no realitza una verificació rigorosa i sistemàtica de la informació abans de compartir-la. Però el 73% expressa el desig de ser format per fer-ho. La UNESCO llança aquest mes el primer curs mundial per abordar això, amb més de 9.000 participants de 160 països ja registrats per participar-hi.

L’enquesta “Behind the screens” de la UNESCO és la primera anàlisi global de les motivacions i pràctiques dels creadors de contingut digital, i dels reptes que s’enfronten. Va implicar 500 influencers de 45 països, amb l’experiència d’un equip de recerca dedicat a la Bowling Green State University (EUA).

A més de demostrar que la verificació de fets no és la norma, l’enquesta constata que els creadors de contingut tenen dificultats per determinar els millors criteris per avaluar la credibilitat de la informació que troben en línia. El 42% dels enquestats va dir que utilitzava “el nombre de ‘m’agrada’ i ‘comparticions’ que havia rebut una publicació” a les xarxes socials com a indicador principal. El 21% estava content de compartir contingut amb el seu públic si l’havien compartit “per amics en qui confiaven”, i el 19% va dir que confiava “en la reputació” de l’autor o editor original del contingut.

Els periodistes podrien ser una valuosa ajuda per als creadors de contingut digital per comprovar la fiabilitat de la seva informació. Tanmateix, els vincles i la cooperació encara són poc freqüents entre aquestes dues comunitats. Els mitjans de comunicació principals són només la tercera font més comuna (36,9%) per als creadors de contingut, després de la seva pròpia experiència i les seves pròpies investigacions i entrevistes.

Desconeixement dels seus drets i deures.- L’enquesta també va revelar que la majoria dels creadors de contingut digital (59%) no estaven familiaritzats amb els marcs reguladors i els estàndards internacionals relacionats amb les comunicacions digitals o només havien sentit parlar. Només una mica més de la meitat dels enquestats (56,4%) coneixen els programes de formació adreçats a ells. I només el 13,9% dels que coneixien aquests programes van participar en algun d’ells.

Aquesta bretxa pot posar els creadors de contingut digital en incertesa jurídica, exposant-los a processaments i condemnes en alguns països. També els impedeix fer valer els seus drets quan ells mateixos són víctimes de contingut restringit en línia. Per exemple, al voltant d’un terç (32,3%) dels creadors de contingut digital van declarar ser objectiu del discurs d’odi. Però només el 20,4% va denunciar el cas a la plataforma de xarxes socials.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: UNESCO)