Desencant de la ciutadania amb els mitjans de comunicació

Desencant de la ciutadania amb els mitjans de comunicació

La destrucció dels mitjans per Internet està a punt d’acabar. Aquesta és l’observació descoratjadora que fa l’anàlisi “La fin des médias de masse… et de l’information”, que publica Le Nouvel Economiste. L’era dels mitjans de comunicació s’està acabant i estem tornant a un moment en què la majoria de la gent té poc o cap accés a la informació. Prefereixen plataformes com Netflix i YouTube que estan guanyant la batalla per a l’audiència de televisió, relegant institucions com Fox News a l’estatus de nínxols per als jubilats. Fins i tot les xarxes socials, un moment popular per seguir les notícies, ja no són populars. Meta diu que les notícies representen ara menys del 3% de les visualitzacions dels usuaris a la seva plataforma més gran, Facebook. “Què li passa a una societat quan la majoria està desconnectada?”, pregunta l’autor. Sens dubte, res de bo. En aquest any d’eleccions amb més de mil milions i mig de votants (Índia, Unió Europea i Estats Units a finals d’any), les democràcies tenen motius legítims per preocupar-se pel desencant de la ciutadania amb la ‘informació’.

No obstant això, l’era dels mitjans de comunicació no ha estat tan beneficiosa per a la comprensió del món per part del públic en general. Aquesta és la tesi de l’anàlisi titulada

Comment les médias déforment notre perception de la réalité économique”, publicat també a Le Nouvel Economiste sota l’avant-títol “Biaix de negativitat”. Com més informació tinguin els editors i les emissores sobre com interactuen els seus públics amb la seva producció, més ambigu serà l’impacte en aquesta producció, es diu textualment a l’anàlisi. La raó? “Si sagna, lidera”, és a dir, si sagna, augmenta l’audiència. Resultat: una inflació de males notícies sobre els temes de la comunicació o la situació econòmica, per exemple.

Un article recent a la revista Nature va demostrar que com més negatiu és un titular, més gent hi fa clic. Això no deixa de crear biaixos de negativitat en la percepció de la convivència o de les realitats socials i econòmiques. I amb molts mitjans de comunicació que ara busquen maximitzar la participació del públic, això vol dir que no estem més a prop de llegir o escoltar les bones notícies.- BeMediàtic/Àmbit d’Estrategia (Il·lustració: Fundación Melior)