Segons un dels estudis més recents realitzat per l’Associació de Directius de Comunicació (DIRCOM), el 70% de les notícies que llegim als mitjans de comunicació són procedents de les agències de comunicació. Una dada que ens demostra el poder que aquestes guanyen en l’àmbit informatiu, generant una relació cada cop més estreta amb els mitjans.
En aquest sentit, una altra dada que crida l’atenció i que va estretament lligada a la informació anterior, és que el nombre de periodistes que treballen a les agències continua creixent cada any, de manera que actualment aproximadament més del 50% d’aquests perfils estan sent contractats per agències.
Segons l’estudi, i com recorda PR Noticias, la centralització de la producció de notícies en unes poques agències de comunicació pot afectar la diversitat informativa. Els mitjans que depenen principalment d’aquestes agències corren el risc d’oferir contingut homogeni, ja que tots publiquen notícies basades en les mateixes fonts. Això pot limitar la pluralitat de punts de vista i accedir a versions alternatives dels fets.
Entre les conclusions de l’estudi de Dircom destaca que les agències de notícies són una part fonamental de l’ecosistema informatiu modern, però també plantegen desafiaments relacionats amb la concentració del poder informatiu i l’homogeneïtzació de les notícies que no han de quedar de banda, i els periodistes són els qui, complint la seva tasca, s’encarreguin de posar fi a aquesta situació i millorar l’ecosistema informatiu que actualment consumeixen els ciutadans.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (il·lustració: Omicrono)