El Congrés Internacional de Recerca en Comunicació constata la necessitat de crear més interès per la política entre els joves

El Congrés Internacional de Recerca en Comunicació constata la necessitat de crear més interès per la política entre els joves

“Hem batut tots els rècords de l’esdeveniment: comunicacions, autors, universitats representades, col·laboradors i assistència de públic”. Així sintetitzava Joan Francesc Fondevila Gascón, president de la Societat Catalana de Comunicació-Institut d’Estudis Catalans (SCC-IEC), el balanç del VII Congrés Internacional de Recerca en Comunicació, portat a terme el 6 de juny a Barcelona.

El VII Congrés Internacional de Recerca en Comunicació va assolir un rècord de comunicacions acceptades (58; l’anterior era de 49), d’autors (104; l’anterior era de 78) i d’universitats (33; l’anterior era de 27), el que situa l’esdeveniment en una dimensió de referència i de gran promoció científica del català. A més, hi van col·laborar entitats i empreses com la Generalitat de Catalunya, Cellnex Telecom, Prensa Ibérica (El Periódico), Ràdio 4 (RNE) i Tirant lo Blanch, que editarà el llibre del Congrés.

L’obertura del Congrés va anar a càrrec de Teresa Cabré, presidenta de l’Institut d’Estudis Catalans; Joan Francesc Fondevila Gascón, president de la Societat Catalana de Comunicació; Jaume Guillamet, president de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC) i Marc Bataller, secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat de Catalunya, que van destacar el gran nivell de la trobada.

La sessió inaugural va comptar amb Anna Domènech i Joan Serra, de Prensa Ibérica, que van presentar l’Estudi de Tendències Informatives del grup, amb moderació de Metzeri Sánchez-Meza. S’hi va destacar la necessitat de crear més interès per la política entre els joves.

Atesa la nodrida participació, els diferents blocs de continguts del Congrés es van desenvolupar en tres sales de manera simultani: Feminismes i LGTBIQ+, Intel·ligència artificial en el context comunicatiu (dos blocs, atesa la densitat de comunicacions); Interseccions comunicatives; Fact-checking, desinformació i discursos d’odi; Comunicació, educació i recerca; Turisme, comunicació i ciutats; Periodisme; Influencers; Comunicació corporativa/institucional; Comunicació, estats i nacions; i Comunicació política i mitjans de comunicació.

Durant el Congrés també es va fer la presentació d’un número monogràfic de Periodística (revista científica de la SCC-IEC) i l’atorgament dels Reconeixements de la SCC, a professors que compleixen uns indicadors objectius i a autors de treballs de fi de grau (TFG) i de treballs de fi de màster (TFM). A la manera de cloenda, es va enregistrar el programa “L’altra ràdio”, de Ràdio 4, en commemoració del Centenari de la ràdio a Catalunya, que va incloure una entrevista al president Fondevila, en la qual va remarcar l’impacte “essencial” de les emissores municipals en l’ecosistema comunicatiu català

Les comunicacions presentades al Congrés es podran trobar a Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisio bé com a part de la monografia del congrés, publicada per l’editorial acadèmica Tirant lo Blanch, la més prestigiosa del sector segons el SPI (Scholarly Publisher Indicator) del Consell Superior d’Investigacions Científiques.- (Informació i fotografia facilitades per la Societat Catalana de Comunicació)