És absolutament evident. Els joves consumeixen TikTok i Instagram i a la gent gran encara li agrada Google. Les agències de comunicació no estan tenint altre remei que adaptar-se.
Una enquesta recent de SOCi, una plataforma de màrqueting, per exemple, va revelar que Google era la tercera opció dels joves de 18 a 24 anys per descobrir negocis locals, darrere d’Instagram i TikTok. Un altre estudi, de Forbes Advisor i Talker Research, afirma que la generació Z utilitza Google un 25% menys que GenY, és a dir, entre 29 i 43 anys aproximadament. TikTok i Instagram per davant del motor de cerca en aquest cas.
Segons publica Bruno Poncet a JDN, Zerrin Rene-Ceren, consultor de cerca, display i anuncis socials de Resoneo, Tiktok s’utilitza cada cop més com a motor de cerca per trobar respostes, abans que Google i Youtube, a determinats tipus de consultes. “Per exemple, per a cerques que es poden descriure com a tendències, com ara “rutina de cura dels cabells llarg”, “tutorial de maquillatge d’estiu”, “millor recepta de pasta a la carbonara” o fins i tot “els millors restaurants”, es prefereixen continguts de vídeo breus, anomenats “contingut snack”, produïts per Tiktokers que també són influencers a YouTube i/o Instagram, i que destaquen marques, productes, serveis, esdeveniments i altres a un nivell menys avançat.
En el mateix article de Poncet veiem com les agències també destaquen un cert nombre d’avantatges específics d’aquestes xarxes socials. “L’experiència de cerca és més divertida i immersiva”, relata Joffrey Martin, director social de Vanksen. O que els Z entenen el contingut com a més autèntic, defensant valors de diversitat i inclusió, vehiculats per influencers-ambaixadors, per quant els algorismes de TikTok i Instagram també permeten una experiència de cerca més personalitzada. Ara bé, les agències saben que hi ha un inconvenient i és que amb la ràpida necessitat d’informació de la Generació Z, sorgeix la qüestió de la verificació de la informació.
Zerrin Rene-Ceren analitza: “Sempre recomanem associar Google a una o més xarxes socials, com Instagram i Meta en general, o Tiktok. El seu ús ens permet ser visibles per al nostre objectiu, on passen el temps i s’entretenen. Això no es busca activament un producte o servei, però podria estar interessat a curt, mitjà o llarg termini. Però amb Youtube Demand Gen, Google s’està posicionant com a actor social. Queda per trobar l’equilibri pressupostari adequat per a cada palanca i entre cada etapa del viatge del client. Tot plegat obliga les agències de comunicació a adaptar-se.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Shift)