Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Els mitjans de comunicació viuen sota pressió

Els mitjans de comunicació viuen sota pressió

Passat un temps raonable, he fet un repàs al Global Media Forum de Bonn, que va tenir més de 1.500 participants i on es va constatar que actualment els mitjans de comunicació viuen sota pressió.

L’ordre mundial tal com el coneixem està sota pressió en tot moment: la democràcia es troba a la defensiva enmig de l’autoritarisme creixent; conflictes sagnants estan costant innombrables vides a tot el món i els efectes de la catàstrofe climàtica s’han tornat més que tangibles.

A més de tot això, el periodisme també ha d’abordar un nombre creixent de problemes per dret propi: des de l’auge meteòric de la intel·ligència artificial (IA) fins a la disminució de la confiança del públic en les notícies. El risc de sucumbir no només a la càrrega creixent sinó també a la resignació s’està convertint en perillosament real enmig de la carrera d’obstacles que s’intensifica.

Però quines solucions hi ha per treure’ns d’aquest mode de crisi permanent? Com podem treballar junts per assegurar el futur de la nostra professió, evitar els esculls de l’apatia i, en canvi, buscar solucions i estratègies fora d’aquest estat de coses?

El fòrum va poder debatre sobre diversos temes com la intel·ligència artificial en el periodisme, l’accés gratuït a la informació en línia sota un règim autoritari, la veritat dels fets en temps de crisi i eleccions o els mitjans de comunicació davant la desertació. Els ponents van palesar que cal retornar als periodistes per tenir una bona informació, el paper que han de tenir els periodistes en la democràcia i en el canvi climàtic.

Ara bé, de manera indiscutible, el centre d’atenció d’aquest Global Media Forum de l’estiu del 2024, va ser la intel·ligència artificial. Com a resum: La intel·ligència artificial no substituirà els humans. “Cal utilitzar-la com a eina per tirar enrere els límits de la teva ignorància i de les teves pròpies capacitats, per poder anar una mica més enllà de l’ull humà i veure les coses, per guanyar temps i capacitat de treball”, es va dir. Conclusió: La intel·ligència artificial com a eina pot i ha d’ajudar a lluitar contra el flux d’informació falsa.

En aquest clima actual de desconfiança i aïllacionisme, la idea de la participació democràtica com a imperatiu social també s’enfronta a nous reptes. Fins i tot a les xarxes socials, la gent està cada vegada menys implicada políticament, mentre que les posicions extremistes estan guanyant força. Aquí és on el futur del periodisme pren forma, es va dir.

El president executiu de Deutsche Welle, Peter Limbourg, va instar els periodistes a mantenir la confiança pública en la contribució, treballant per construir societats democràtiques i lluitant contra la desinformació.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: About DW)