Els mitjans de comunicació viuen sota pressió

Els mitjans de comunicació viuen sota pressió

Passat un temps raonable, he fet un repàs al Global Media Forum de Bonn, que va tenir més de 1.500 participants i on es va constatar que actualment els mitjans de comunicació viuen sota pressió.

L’ordre mundial tal com el coneixem està sota pressió en tot moment: la democràcia es troba a la defensiva enmig de l’autoritarisme creixent; conflictes sagnants estan costant innombrables vides a tot el món i els efectes de la catàstrofe climàtica s’han tornat més que tangibles.

A més de tot això, el periodisme també ha d’abordar un nombre creixent de problemes per dret propi: des de l’auge meteòric de la intel·ligència artificial (IA) fins a la disminució de la confiança del públic en les notícies. El risc de sucumbir no només a la càrrega creixent sinó també a la resignació s’està convertint en perillosament real enmig de la carrera d’obstacles que s’intensifica.

Però quines solucions hi ha per treure’ns d’aquest mode de crisi permanent? Com podem treballar junts per assegurar el futur de la nostra professió, evitar els esculls de l’apatia i, en canvi, buscar solucions i estratègies fora d’aquest estat de coses?

El fòrum va poder debatre sobre diversos temes com la intel·ligència artificial en el periodisme, l’accés gratuït a la informació en línia sota un règim autoritari, la veritat dels fets en temps de crisi i eleccions o els mitjans de comunicació davant la desertació. Els ponents van palesar que cal retornar als periodistes per tenir una bona informació, el paper que han de tenir els periodistes en la democràcia i en el canvi climàtic.

Ara bé, de manera indiscutible, el centre d’atenció d’aquest Global Media Forum de l’estiu del 2024, va ser la intel·ligència artificial. Com a resum: La intel·ligència artificial no substituirà els humans. “Cal utilitzar-la com a eina per tirar enrere els límits de la teva ignorància i de les teves pròpies capacitats, per poder anar una mica més enllà de l’ull humà i veure les coses, per guanyar temps i capacitat de treball”, es va dir. Conclusió: La intel·ligència artificial com a eina pot i ha d’ajudar a lluitar contra el flux d’informació falsa.

En aquest clima actual de desconfiança i aïllacionisme, la idea de la participació democràtica com a imperatiu social també s’enfronta a nous reptes. Fins i tot a les xarxes socials, la gent està cada vegada menys implicada políticament, mentre que les posicions extremistes estan guanyant força. Aquí és on el futur del periodisme pren forma, es va dir.

El president executiu de Deutsche Welle, Peter Limbourg, va instar els periodistes a mantenir la confiança pública en la contribució, treballant per construir societats democràtiques i lluitant contra la desinformació.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: About DW)