Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Google es passa al paper?

Google es passa al paper?

PER MANEL LÓPEZ, professor honorari de la UAB i periodista

Aquest diumenge, 24 de novembre del 2024, hem descobert que Google ha descobert –perdó la redundancia– que hi ha el paper.

L’edició d’EL PAIS inclou un quadernet amb el títol de “forward”, que significa “avanci”, amb el subtítol de “Perspectives europees de la tecnologia i la societat”. És el número 1, cosa que vol dir que continuarà. No és un encartament especial i extraordinari, no.

Es tracta, segons sembla, d’un intent de Google de penetrar en un públic que creu que no connecta amb el seu algorisme. El públic d’EL PAIS, em sembla, està compost per gent educada, amb nivells acadèmics més aviat alts, amb una cartera més que discreta i amb una educació digital confirmada.

A què ve ara que Google es passi al paper per explicar què està fent?

S’ha rendit Google al fet que no arriba al públic d’EL PAIS a través de la pantalla del telèfon, la tauleta o l’ordinador?

Una mica de tot. En realitat, acceptem-ho, això de llegir pàgines i pàgines de text en una pantalla és més aviat cansat. El paper és més amable. El pots llegir amb una tassa de cafè a la mà, esmorzant un croissant greixós i si no t’agrada, el llences a la paperera o al compostatge.

El títol de portada d’aquest forward és tota una declaració d’intencions: Construint el futur amb la IA. Aquest futur es farà a través de les pantalles, però Google t’ho ofereix –ens ho ofereix– en paper.

El paper té els seus avantatges i desavantatges. Ningú ara elaborarà una llista de les unes i les altres perquè són evidents, i estan més que estudiades. Però el que mai no s’havia vist és que Google sabés comunicar-se a través del paper.

És una rendició?, sens dubte.

Estem davant d’una nova perspectiva: l’algorisme no en té prou amb les pantalles per fer-se amb la nostra intel·ligència, necessita el paper.

A la revista es poden llegir una sèrie de cartes del director, entrevistes-enquesta sense ningú que torni a repreguntar, sense periodistes que intervinguin en la conversa, sense cap contrast.

Estem, doncs, davant d’una revista publicitària, divulgadora de la idea que Google és formidable i que la Intel·ligència Artificial (IA) és el millor dels dos mons. Que la IA és tan intel·ligent que necessita el paper per explicar-se…

Títols com “Innovació, responsabilitat, solidaritat”; o “El proper gran instrument científic”, a càrrec d’un hindú sikh, amb turbant i tot; o “IA ‘made in Europe’”: o “Una regulació intel·ligent permet obtenir majors beneficis”.

Aquesta última peça enfronta dues empresàries i directives -una, directora general de Digital Europe; l’altra, directora sènior de l’àrea de recerca i enginyeria de Google DeepMind- per parlar de la suposada regulació intel·ligent de la xarxa.

És clar que Google s’està posicionant, en el paper, sobre la possible amenaça d’Europa d’intentar frenar monopolis al sector de la comunicació. O que les grans empreses paguin impostos al país on estiguin transmetent els seus continguts.

La revista no eludeix, més aviat al contrari, la lluita contra les emissions, a través de la IA, que pot proposar rutes econòmiques a l’aviació perquè se’n redueixi el grau i el nivell de contaminació.

És a dir, Google explica en paper tot el meravellós que pot ser utilitzar la SEVA Intel·ligència Artificial a les nostres vides.

La paradoxa que el digital es recolzi en el paper per defensar el seu negoci és aquí. Cada dia tindrem una nova edició de Forward, i amb ella, la defensa a ultrança dels interessos que s’amaguen darrere d’aquesta plataforma, o conglomerat d’empreses.

La Comissió Europea ja es pot preparar…

Manuel López, professor honorari de la UAB i periodista (article publicat originalment al bloc www.Universicat.com)