Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

La lluita contra la desinformació: xarxes descentralitzades

La lluita contra la desinformació: xarxes descentralitzades

La presència de la desinformació i el discurs de l’odi s’ha multiplicat en diverses xarxes socials centralitzades. Un treball recent dels professors de la Universitat de Navarra, doctors Ramón Salaverría, María del Pilar Martínez-Costa i Clara González Tosat, posa l’èmfasi en el fet que l’atracció dels mitjans de comunicació per les xarxes de masses serà difícil de resistir: “Des de l’aparició de la premsa popular al segle XIX, el lideratge d’audiència ha estat sempre una prioritat per als mitjans. És molt poc probable, per tant, que aquesta obsessió per la maximització de l’audiència desaparegui”.

Sota el títol “Xarxes descentralitzades com a eina per lluitar contra la desinformació i la censura: les xarxes fediverses i lliures, col·laboratives i obertes”, els autors constaten que, des de la seva compra per Elon Musk l’any 2022, Twitter (anomenat X) ha pres mesures controvertides per augmentar els beneficis, “a costa de degradar el contingut que s’ofereix als usuaris”. Altres xarxes, com TikTok, “són sospitoses de servir com a recurs per a l’espionatge internacional o d’estimular comportaments addictius entre menors”. Davant les amenaces derivades de l’estratègia d’aquestes xarxes socials -escriuen-, “estan sorgint alternatives de xarxa descentralitzada, entre les quals l’anomenada fediverse de xarxes com Mastodon, amb models basats en la col·laboració oberta i dinàmiques allunyades dels trending tòpics”.

Sobre l’equilibri d’aquesta subordinació dels mitjans de comunicació a les xarxes socials corporatives, que ha caracteritzat el periodisme en l’última dècada, els autors d’aquest treball afirmen que hi ha “avantatges i inconvenients”. “En el costat positiu -ens diuen-, és inqüestionable que, gràcies a la seva activitat a les xarxes, els mitjans de comunicació han ampliat el seu abast públic i han generat dinàmiques informatives rendibles. En el costat negatiu, però, el frenesí de les xarxes “socials” ha portat més d’uns quants perjudicis”.

El treball analitza, lògicament, l’evolució recent de les xarxes socials centralitzades, mostrant els problemes derivats de la seva transformació. A continuació, analitza les oportunitats i limitacions de les xarxes descentralitzades com a recurs per superar els problemes que se’n deriven. En particular, s’explora la resiliència d’aquestes xarxes com a eina per combatre la desinformació i la censura.

Tot i que reconeixen que és massa aviat per a dir-ho, els professors de la Universitat de Navarra es pregunten si hi haurà una separació definitiva entre mitjans de comunicació i xarxes corporatives, i el periodisme abraçarà xarxes descentralitzades? Tanmateix, accepten que “els mitjans de comunicació sembla que han après una lliçó de la seva relació desigual amb les plataformes corporatives, on aquestes últimes han marcat les regles del joc i n’han estat les principals beneficiades. La forta caiguda dels ingressos publicitaris de les plataformes també ha revelat als mitjans de comunicació que l’augment del volum de trànsit té poc valor si no es tradueix en un rendiment financer més elevat”.

Mereix especial atenció la reflexió que els autors fan cap al final del seu treball: “l’alternativa de les xarxes socials descentralitzades no ofereix, de moment, incentius significatius per als mitjans periodístics, tot i que sí  per als periodistes”.

Absolutament recomanable, es pot accedir a aquest capítol del llibre “Periodisme, Mitjans Digitals i Quarta Revolució Industrial”, de l’editorial Palgrave Macmillan, des d’aquest enllaç.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Salaverria.es)