Una vegada més, les dades posen la premsa de proximitat de Catalunya com la més llegida, al mateix temps que continua essent la més valorada i la que té un índex més elevat de confiança dels seus lectors. És tracta d’un fet únic en tot l’Estat espanyol tot i no ser prou reconegut per les centrals de mitjans, les agències de publicitat i les mateixes Administracions (Estat, Generalitat, Diputacions, Consells Comarcals i Ajuntaments), excepte excepcions que confirmen la regla.
Catalunya aixopluga 550 capçaleres de premsa local (de proximitat), de les quals 154 són de pagament, amb un total de 375.307 lectors.
Quan a la premsa digital, operen 379 capçaleres amb un total superior als 13 milions i mig d’usuaris mensuals.
L’audiència total de la premsa de proximitat (local) de Catalunya arriba, doncs, a prop dels 2 milions de lectors diaris.
Totes les capçaleres catalanes estan agrupades en dues associacions, l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) i l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC), que en garanteixen la seva difusió. Al mateix temps, la majoria d’aquests mitjans estan auditats per l’OJD (en el cas del paper) i per OJD Interactiva (pels digitals)
Com s’ha escrit infinitat de vegades, Catalunya és una nació amb gran tradició de mitjans de proximitat tant impresos com digitals. La premsa local i comarcal, el ric ventall de ràdios i televisions de proximitat, i la qualitat de les publicacions especialitzades són singularitats que caracteritzen el nostre sistema de comunicació i que conviuen amb un nombre significatiu i important de grups empresarials en l’àmbit de la comunicació que es projecten al món des de Catalunya.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Comunicació 21)