Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

La presència del català a la investigació científica sobre comunicació

La presència del català a la investigació científica sobre comunicació

Una metainvestigació dels professors Joaquín Marqués-Pascual, de l’EAE Business School (Universitat de Lleida); Joan-Francesc Fondevila-Gascón (Blanquerna-Universitat Ramon Llull), i Miguel-Ángel Violán (Universitat Internacional de Catalunya), es focalitza al voltant dels articles publicats en català per les revistes científiques radicades als territoris on es fa servir aquest idioma (12), que utilitzin sistemes d’avaluació cega per parells i estiguin indexades a bases de dades de referències bibliogràfiques.

S’ha fet servir una metodologia mixta (scoping review i qüestionaris a la direcció), analitzant-se tota la producció d’aquestes publicacions, una mica més de 2.500 articles, en el període 2011-2023, per determinar en primer lloc l’idioma utilitzat. Sobre els textos publicats en català (417), es va analitzar la metodologia emprada a cada article per determinar les tècniques més habituals i també la seva evolució al llarg dels anys.

Els resultats mostren mancances en temàtiques concretes i en línies de recerca, i un flux millorable de les propostes científiques en català. Es conclou que cal estimular la presència del català a la investigació científica sobre comunicació, i que les conseqüències que genera la no utilització de les llengües vernacles en la publicació d’articles científics poden resultar perilloses per a la supervivència d’aquestes llengües a llarg termini.

Des del capítol de conclusions, el treball investigador afirma que “Es pot concloure que la investigació en comunicació en català defuig utilitzar tècniques com el focus group o el sistema Delphi, però s’hauria de revisar, abans d’asseverar-lo, quins van ser els nivells de finançament de els articles seleccionats. No es pot afirmar que hi hagi un rebuig, sinó que es podria deure a l’escassetat de recursos”.

En relació amb les temàtiques, també destacar que “els papers en català relacionats amb la comunicació digital, i especialment les investigacions centrades al voltant de les xarxes socials, han anat adquirint més protagonisme en els darrers anys. Així, es pot constatar com la netnografia i el rastreig de continguts digitals aplicats al camp de la comunicació, amb suport computacional per a l’extracció de dades, es concentren al final del període estudiat”.

Es pot accedir al contingut de la investigació des d’aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: IEC)