Segons explica el professor José A. García Avilés al bloc de la Universitat Miguel Hernández, d’Elx, l’any 2018, un grup d’investigadors de periodisme d’Eichstätt (Alemanya), Viena, Londres i Zuric es van reunir amb un equip de la UMH per explorar l’evolució dels mitjans de comunicació. Un total de 24 investigadors de cinc països (Àustria, Alemanya, Espanya, Suïssa i el Regne Unit) durant tres anys s’han fet preguntes sistemàtiques: Què és una innovació? Com sorgeix la innovació al món del periodisme? Quin impacte té als sistemes de mitjans i a les democràcies?
Es descriuen 49 innovacions periodístiques paneuropees identificades i s’analitzen 100 casos a Espanya, Àustria, Suïssa, Alemanya i el Regne Unit. El llibre és d’accés obert i es pot descarregar gratuïtament a Routledge.
El seu objectiu, segons narra el professor Garcia Avilés, era identificar les innovacions més importants en periodisme en la darrera dècada als països participants i quins factors promovien o frenaven el desenvolupament de les innovacions a les empreses informatives. A més, els investigadors van intentar dilucidar en quina mesura el sistema de mitjans afecta la implantació d’innovacions.
El treball dels autors del llibre exploren la transformació del panorama mediàtic examinant les innovacions relatives a la producció, organització, distribució i comercialització de continguts informatius. Afirmen que la innovació no garanteix automàticament ni la qualitat ni la sostenibilitat, però sí que aporta un valor diferencial a l’empresa. No obstant això, es diu en el llibre “les innovacions periodístiques no només repercuteixen en les organitzacions que les apliquen, sinó que també poden generar tendències o provocar canvis a la indústria, i fins i tot poden tenir un impacte en la societat”.
Cal dir que, en darrer terme, el llibre també serveix de guia estratègica per als directius dels mitjans, destacant la necessitat d’un enfocament sistemàtic i integrat.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: UMH)