L’auge del “paraperiodisme”

L’auge del “paraperiodisme”

Miquel Pellicer (director de Comunicación Digital de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC),membre fundador del BCN MediaLab i defensor de la premsa local catalana), en el seu newsletter Comunicació que importa #67, ens parla aquesta setmana de la curació de continguts que et permet descobrir i entendre les claus de la comunicació. L’autor ha fet una connexió mental entre Madrid i Washington. Escriu: “Recentment, Sara Fischer a Axios ha revelat que el nombre de mitjans finançats amb “diners foscos” ha superat el dels diaris locals diaris als Estats Units, segons una anàlisi de NewsGuard. Fa uns mesos, la periodista i analista Carmela Ríos, posava èmfasi en el ‘paraperiodisme’ en un article a El País: “en l’era del consum ràpid hi ha falsos mitjans de comunicació que han trobat acomodament a TikTok, Instagram o X”. (Paraperiodisme: Reportatge de notícies que reflecteix fortament el punt de vista de l’escriptor o editor o que utilitza tècniques no practicades al periodisme convencional).

Pellicer ens diu que als Estats Units fa temps que es parla del ‘pink slime journalism’, aquest tipus de mitjans que es presenten com a fonts imparcials però tenen agendes polítiques ocultes, influenciant l’opinió pública, especialment en estats clau. Aquesta tendència reflecteix l’ impacte de la desinformació i la disminució de la confiança en els mitjans tradicionals, en un context on la polarització esdevé un lucratiu model de negoci. Per tot plegat ens diu que ha decidit a posar llum i focus sobre aquest assumpte, la connexió entre les dades que venen dels Estats Units i l’anàlisi del que succeeix a Europa en l’article: “Els paramitjans superen els diaris locals diaris als Estats Units”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Cuestión de Polémica)