Ja està disponible el Digital News Report Espanya 2024, elaborat pels investigadors María Fernanda Novoa, Aurken Sierra, Roncesvalles Labiano i Alfonso Vara, de la Facultat de Comunicació de la Universitat de Navarra en col·laboració amb la Universitat d’Oxford i amb el Reuters Institute for the Study of Journalism. L’informe anual presenta les tendències de consum de notícies a Espanya i la ràpida evolució del panorama informatiu actual, segons informa en un comunicat la mateixa universitat navarresa.
Punts destacats de l’informe
Intel·ligència artificial: el 59% dels espanyols coneix la IA, però el 44% se sent incòmode amb les notícies generades per IA, especialment aquelles sobre política, esdeveniments i economia.
Funció de les notícies: el 74% creu que les notícies han d’informar sobre l’actualitat, educar sobre diversos temes (69%) i oferir punts de vista diferents (67%).
Evasió de notícies: el 37% dels espanyols evita les notícies habitualment, 8 punts percentuals més que el 2023. Aquest fenomen és més intens entre els menors de 35 anys (el 44% desconnecta habitualment) que entre els més adults (35%).
Preocupació per les boles: el 70% dels enquestats dubta de la veracitat dels continguts en línia. Els trets més reconeguts pels enquestats tracten sobre política, el COVID i l’economia.
Confiança: el 33% dels enquestats es refia habitualment de les notícies en general i el 40% confia en aquelles que consumeix personalment. Les principals marques periodístiques espanyoles augmenten la seva credibilitat el 2024.
Tendències informatives
Fatiga informativa: el 44% declara patir fatiga informativa a causa de la sobreabundància de continguts.
Xarxes socials: WhatsApp desplaça Facebook com a xarxa social líder per al consum de notícies i Instagram és la favorita entre els menors de 35 anys.
TikTok: segueix guanyant popularitat com a font informativa per als joves: el 23% dels menors de 35 anys la utilitza per consultar notícies.
Mitjans tradicionals: la televisió continua sent la principal font d’informació per al 56% dels espanyols.
Vídeos informatius: el 64% de l’audiència veu vídeos breus setmanalment per informar-se i el 46% de vídeos llargs i en directe o streaming.
Desafiaments i oportunitats
La transparència i la pluralitat en el periodisme són essencials per recuperar la confiança del públic.
La irrupció de la IA i els nous formats informatius, com ara podcast i vídeo, ofereixen noves oportunitats per connectar amb l’audiència.
El periodisme de qualitat, independent i plural és més necessari que mai davant d’un escenari informatiu marcat per la desconfiança i el desinterès per les notícies, i la irrupció de la IA i de nous referents informatius.
L’informe complet Digital News Report Espanya 2024 el podeu trobar en aquest enllaç.- Resum del comunicat de la Facultat de Comunicació de la Universitat de Navarra (@fcomunav) – Il·lustració: Fcomunav)