Reporters Sense Fronteres (RSF) denuncia les pressions polítiques que amenacen la llibertat de premsa

Reporters Sense Fronteres (RSF) denuncia les pressions polítiques que amenacen la llibertat de premsa

Reporters Sense Fronteres ha publicat, amb motiu del Dia Mundial de la Llibertat de Premsa, celebrat divendres passat, 3 de maig, el seu informe i Classificació Mundial de la Llibertat de Premsa 2024 , que reflecteix “una constatació: la llibertat de premsa està amenaçada pels mateixos que haurien de ser els seus garants: les autoritats polítiques”. Segons assenyala l’informe, “dels cinc indicadors que conformen la puntuació dels països, l’indicador polític és el que baixa el 2024, amb una caiguda de 7,6 punts”.

Panorama mediàtic.- Segons l’informe, el mercat espanyol es caracteritza per una concentració mediàtica audiovisual alta. Els grups privats Atresmedia i Mediaset, juntament amb l’ens públic RTVE, representen més del 75% del mercat. A nivell autonòmic, el sector compta amb una presència sòlida dels mitjans públics, reunits al voltant de la FORTA (Federació d’Organismes o Entitats de Ràdio i Televisió Autonòmics), sobre els quals el risc d’ingerències polítiques és considerable. La premsa (digital i/o en paper) gaudeix d’una diversitat més gran de publicacions i, per tant, de més pluralitat i representativitat.

RSF denuncia que el Govern espanyol i els seus socis parlamentaris han incomplert la seva promesa de derogar els articles més polèmics de la “Llei Mordassa” a l’anterior legislatura i el text es manté, doncs, en vigor deu anys després de la seva aprovació, malgrat les reiterades promeses de reformar-lo. Els anomenats “delictes d’opinió”, com els insults a la corona o l’ofensa als sentiments religiosos, tampoc no han estat despenalitzats i han encallat en negociacions parlamentàries que s’eternitzen.

Context econòmic.- La forta concentració dels mitjans privats es tradueix en certa opacitat sobre la influència real que exerceixen els propietaris sobre els actors públics. Aquesta manca de transparència afecta també les despeses publicitàries de les administracions públiques i de les grans companyies privades espanyoles. Des de la crisi econòmica del 2008 i l’onada de tancament de mitjans i acomiadaments massius que va suposar, la professió s’ha instal·lat en una precarietat ja cronificada.

L’informe ofereix dades i informació detallada per a cada país i regió del món. En aquest enllaç trobareu l’Estat espanyol.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: galeria.dibuixos.cat)