L’AMIC i el seu butlletí

L’AMIC i el seu butlletí

L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) ha decidit deixar d’editar i emetre el seu newsletter setmanal tal com el coneixem fins ara. Es tracta -tractava- d’un butlletí de notícies, comentaris i opinions realitzat i dirigit per Estanis Alcover i Martí, de reconegut currículum professional a Catalunya.

L’AMIC ha decidit posar fi a aquest newsletter segons sembla perquè era massa tècnic, minuciós i dens, amb informació de tot el món sobre comunicació, publicitat, tecnologia, eines, i màrqueting.

El Butlletí elaborat pel periodista Estanis Alcover, a més dels associats de l’AMIC, arribava a molts sectors professionals: publicistes, marqueters, dircoms, programadors, desenvolupadors, analistes, dissenyadors gràfics, enginyers, fins i tot matemàtics. A destacar la col·laboració d’una munió de doctors, professors i doctorants d’universitats catalanes, espanyoles, europees i americanes. En fi, El Butlletí el rebia tothom interessat en estar al dia del què passa en el sector de la Comunicació. Era gratuït i puntual.

Pensem que estem en un àmbit, el de la comunicació, que cada dia aporta novetats. Un àmbit en el que sovint apareixen noves idees i estratègies. I de tot això se’n podien beneficiar, inicialment, els socis de l’AMIC, perquè els textos eren dirigits especialment cap als mitjans de proximitat, sempre des d’una òptica catalana. Sembla, però, que tot plegat no ha estat suficient. Potser es tractava d’un treball massa erudit, a parer d’alguns associats i de la directiva de l’entitat. D’aquí la seva aturada.

Els “newletter”, que en anglés significa “butlletí informatiu”, porten ja més de deu anys entre nosaltres, al menys en la fórmula actual. Aquesta fórmula consisteix en oferir un informe periòdic -diari, setmanal, mensual…- amb notícies, comentaris i opinions sobre una temàtica concreta, que de vegades és polifacètica, però sempre dins d’un àmbit, més o menys gran. El del què parlem va ser un dels pioners a Catalunya.

Recordem que aquesta mena d’edicions informatives  poden ser sectorials, empresarials o comercials. I el de l’AMIC ho era dels tres àmbits. A més, es tractava d’una eina ben feta i rigorosament actual que a ben segur ha donat un segell de prestigi a l’entitat i, evidentment, a qui l’elaborava.

El Butlletí de l’AMIC que hem conegut aquest darrer decenni, a més de gratuït i acceptat per l’audiència, complia amb tots els principis elementals per als newletters:

  • Era gratuït.
  • Era interessant.
  • Estava ben fet: professionalment ben redactat, amb fonts fiables i identificables.
  • Estava ben pensat des del principi: intel·ligent, ordenat, concís i eficaç per a la seva audiència.
  • Ordenat segons criteris precisos: al principi, la informació més útil per als segments de l‘audiència que tenim identificada. I després, les notícies i comentaris de menys utilitat.
  • Seguia el cànon elemental de tot butlletí: contextualitzava.

Doncs bé, el butlletí de l’AMIC, elaborat per l’Estanis Alcover i Martí, fundador de l’Àmbit d’Estratègia de Mediàtic Media Consulting i que ara ha vist l’estop, complia amb tots els punts anteriorment esmentats i lamentablement a partir d’ara  ja no el tenim a la nostra bústia dels divendres.

L’AMIC és la més gran agrupació sectorial que aixopluga a nombroses empreses de mitjans que editen en paper i en digital. El seu món és els Països Catalans, i encara més, el seu leitmotiv és la proximitat.  Per això resulta curiós que faci desaparèixer el seu butlletí en el format actual, una excepcional i única eina de difusió i divulgació externa dels mitjans de proximitat. En certa mesura, l’entitat perd un segell que li aportava un signe distintiu de qualitat.

A ben segur que aquesta interrupció permetrà que la directiva de l’entitat editora recapaciti i no deixi perdre aquest capital d’informació i enriquiment professional per als seus associats. Pot canviar el model, la compaginació, l’extensió, però que no ho facin amb l’estètica del butlletí que hem tingut fins ara, que mescla tecnologia, periodisme i noves idees. Som a temps de recuperar una gran eina del món de la comunicació. I en català!.- Dr. Manuel López, professor honorari de la Facultat de Periodisme/UAB.