80 anys de “Courrier Picard”: “Com podem reinventar continguts que afectin les generacions més joves? »

80 anys de “Courrier Picard”: “Com podem reinventar continguts que afectin les generacions més joves? »

Gran coneixedor de la premsa en general i de la premsa diària regional (PQR) en particular, Jean-Clément Texier, periodista a La Croix (periòdic catòlic francès, propietat del grup Bayard Presse) abans de convertir-se en banquer d’inversió especialitzat en premsa, és avui president d’honor del grup suís Ringier (un dels principals grups de premsa del país) per França i president de l’escola de comunicació d’Aix-Marsella (EJCAM). Expert, doncs, en premsa i especialment en la premsa diària regional i local, Texier ofereix  a “Courrier Picard” una mirada lúcida a la situació actual del sector: “Durant una dècada, assistim a un deteriorament de les posicions en totes les formes de premsa local. Si no hi hagués hagut en determinats casos moviments de concentració, algunes grans ciutats ja no tindrien diaris departamentals o fins i tot regionals. El futur pot ser fosc si no trobem solucions per a una transformació profunda.”

Texier afirma que a la majoria de capçaleres regionals i locals, “hi ha gerents de qualitat que tenen un ull posat en l’equilibri econòmic, però això no és suficient. La veritable pregunta és com reinventar el contingut que afecta les generacions més joves. I, més profundament, continua sent la informació de qualitat, molt costosa de produir, un bé buscat pel públic suficient per administrar els diaris d’avui?”

El president de Ringier diu en l’entrevista que li fan a “Courrier Picard”: “Avui hi ha molts més comunicadors que periodistes…” el que, segons ell, dona pas a una paradoxa: “la idea és que la premsa regional i local tenen com a significat el seu ancoratge local, per la qual cosa ha d’apostar per aquests continguts locals. Però les limitacions econòmiques ens obliguen a reduir el nombre d’edicions i/o pàgines i la cobertura tradicional del que és local sense saber necessàriament com inventar altres temes o altres formes de tractar la informació local, i no hi ha actors digitals realment “purs” que hagin aparegut. Ningú ha descobert encara com treure a la llum una informació local per la qual estaríem disposats a pagar prou”.

“És important destacar que la premsa local ha demostrat una notable capacitat de resistència”, afirma Texier. “En molts països, malgrat les dificultats, aquests mitjans continuen sent fonamentals per a les comunitats. No obstant això, aquesta visió positiva no ens ha de portar a ignorar els desafiaments”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Wéo)