Està absolutament reconegut. Amb la IA, els periodistes poden recopilar ràpidament informació de nombroses fonts, analitzar dades en qüestió de segons i fins i tot escriure articles amb l’ajuda de la generació de llenguatge natural. Això allibera un temps valuós que es pot invertir en informes més aprofundits o per seguir altres històries. Ara bé, no tot està fet.
Com habilitem els beneficis i gestionem els danys de la intel·ligència artificial en el periodisme? Els editors i les empreses tecnològiques seran responsables d’establir directrius ètiques transparents i educar sobre aquesta eina. La col·laboració avançada entre responsables polítics, editors, desenvolupadors de tecnologia i acadèmics és fonamental.
El professor de la Universitat Miguel Hernández, d’Elx, José Alberto García Avilés, especialista en la investigació en convergència de mitjans: professionals, plataformes, audiències, ha creat una matriu que examina els trets de la intel·ligència i de l’estupidesa humana i artificial, per mirar de donar llum sobre com la IA està transformant el periodisme de manera més disruptiva del que podem imaginar. Adéu al periodisme tal com el coneixem!
Segons García Avilés, “la IA ocupa un lloc cada cop més rellevant a la nostra vida, des de la publicitat als mercats financers, del sector mèdic al de l’automoció, des de l’entreteniment a la contractació de personal, de les xarxes socials a l’internet de les coses, encara que a sovint no en siguem conscients. El seu ús al periodisme planteja reptes per als que no estem preparats: Com aprèn i actua una IA? A quina ètica respon la decisió duna màquina? En què consisteix exactament prendre decisions? Podem considerar les màquines responsables dels seus actes i de les conseqüències que comporten?”.
Podeu llegir l’article “Intel·ligència humana, estupidesa artificial: adéu al periodisme tal com el coneixem”, del professor García Avilés, publicat al Bloc Revista d’Innovació en Periodisme, els continguts del qual neixen de la feina investigadora i docent de la comunitat acadèmica del Màster Universitari en Innovació en Periodisme de la Universitat Miguel Hernández. Accedir des d’aquest enllaç.- Àmbit d’Estratègia