Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Alarma per un nou experiment de Google

Alarma per un nou experiment de Google

Hi ha força alarma entre les empreses de diaris del Regne Unit -i alerta primerenca entre les de la resta del món- després que Google decidís iniciar un experiment per oferir als usuaris resultats de les seves cerques creades per “intel·ligència artificial”. Ho diu “Charlie”, el butlletí de Il Post (un diari en línia italià, fundat el 2010).

En essència, cercant per exemple “com desobstruir una pica”, una petita comunitat d’usuaris implicats en l’experiment veurà una resposta creada per una IA directament a la pàgina de Google, segons explica el reconegut butlletí italià sobre diaris i informació. L’alarma es deu al fet que, fins ara, als mateixos usuaris se’ls ofereix una llista d’enllaços a llocs que allotgen articles dedicats a aquesta qüestió: i els editors dels llocs de notícies estan preocupats perquè això tregui més trànsit de Google. Per posar un exemple més “periodístic” (però molts diaris també acullen consells del tipus pica, precisament per explotar les cerques a Google), si avui escrivim a Google “qui va guanyar les eleccions als Abruzzos” els dos primers resultats són dels llocs Pagella Politica i el del Corriere della Sera. Si Google confiés la resposta a una IA, probablement podria donar-la correctament (a partir de la informació disponible en línia), restant aquest trànsit d’aquests dos llocs.

Charlie ens explica des de Il Post que l’experiment britànic segueix l’iniciat als Estats Units: Google va explicar que sí que és un experiment, per avaluar qualsevol error i efectes no desitjats, i que hi ha molta atenció a triar les preguntes més “inofensives” a les quals donar resposta d’aquesta manera: mitigant el risc de conseqüències no desitjades o perilloses en les respostes creades per IA.

Per a Charlie és bastant obvi que això podria provocar que els llocs de notícies perdin visitants i ingressos publicitaris, i és per això que els editors ja protesten. La paradoxa -que revela les contradiccions de l’època, i certes hipocresies- és que la protesta per menys visites dirigides a llocs de notícies es produeix paral·lelament a la dels ingressos que obté Google en dirigir les visites a llocs de notícies. La intel·ligència artificial no només eliminaria trànsit a aquests últims, sinó també l’oportunitat de demanar compensacions i reemborsaments per l’ús del seu contingut. Revelant que aquest darrer tema és una qüestió de redistribució de la riquesa a favor del servei públic periodístic empobrit, i no de “drets”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Il Post)