Conclusions clau de l’informe de notícies digitals 2025:

Conclusions clau de l’informe de notícies digitals 2025:

L’informe de notícies digitals del 2025 revela un canvi brusc dels mitjans tradicionals a plataformes socials com TikTok, YouTube i Instagram, amb influencers i podcasters que donen cada vegada més forma a l’opinió pública. Els chatbots d’IA estan guanyant força com a font de notícies entre els usuaris més joves, tot i que encara són utilitzats per una minoria. La preocupació per la desinformació segueix sent alta, i els influencers i els polítics es consideren els principals culpables. El públic està dividit sobre si les plataformes de xarxes socials haurien de fer més per moderar el contingut fals però legal. Tot i l’augment de l’evitació de notícies, molts encara recorren a marques de confiança per obtenir informació fiable.

Els consumidors de la majoria de països són escèptics sobre l’ús de la IA en les notícies i prefereixen que els humans continuïn formant part del procés. Una anàlisi de les puntuacions netes en 37 mercats revela que el públic creu que, si bé la IA farà que les notícies siguin més barates de fer (+29) i més actualitzades (+16), també creuen que les farà menys transparents (-8), menys precises (-8) i menys fiables (-18).

Per primera vegada, l’informe preguntava sobre els chatbots d’IA en l’àmbit informatiu, ja que el seu ús augmenta en motors de cerca i altres plataformes. Actualment, només el 7% utilitza chatbots per a les notícies cada setmana, i les xifres són molt més altes entre els menors de 25 anys (15%). El servei d’IA més esmentat per a les notícies és ChatGPT, seguit de Gemini i Meta AI de Google (tot i que aquestes xifres podrien ser més altes, ja que molts consumidors no sempre saben quan utilitzen Gen AI).

Podeu trobar més informació sobre l’Informe de Noticies Digitals 2025 del Reuters Institute 2025 en aquest enllaç.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Reuters Institute)