Definim el periodisme de solucions com una pràctica que investiga i explica, de manera crítica i clara, com la gent intenta resoldre problemes àmpliament compartits. Mentre que els periodistes solen definir les notícies com el que ha anat malament, el periodisme de solucions intenta ampliar aquesta noció posant èmfasi en el fet que allò que funciona també és digne de notícia. Si afegeixen una cobertura de solucions rigorosa i basada en evidències, els periodistes poden explicar tota la història.
El periodisme de solucions analitza les limitacions de les respostes, evitant el bombo. No només ofereix històries per sentir-se bé; proporciona informació útil que pot ajudar als lectors i a la seva comunitat a gestionar problemes urgents.
Amb la Guia de Periodisme de Solucions, un recurs complet creat pel Centre Europeu de Periodisme, s’explora el concepte de periodisme de solucions i perquè és important. Per tant, fa una visió general ràpida de com el periodisme de solucions pot capacitar tant els periodistes com els lectors perquè es converteixin en veus del canvi. Com diu Nina Fasciaux, directora, partnerships & fellowships de Solutions Journalism Network: “L’objectiu principal del periodisme de solucions no és fer que la gent se senti bé, tot i que quan això passa té un gran impacte. El seu objectiu és informar millor”.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: EJC)