Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Digital News Report 2024. Qualitat periodística i pluralitat: claus per a la confiança informativa a l’era de la IA

Digital News Report 2024. Qualitat periodística i pluralitat: claus per a la confiança informativa a l’era de la IA

L’informe d’aquest any de l’informe anual que elabora el Reuters Institute de la Universitat d’Oxfort sobre el consum de notícies a Espanya aprofundeix en la percepció que els espanyols tenen de l’ús de la intel·ligència artificial al Periodisme. També analitza quines són les funcions informatives més demanades pels ciutadans i el seu grau de satisfacció amb l’oferta temàtica dels mitjans. Finalment, es planteja quins criteris tenen al cap les audiències quan valoren la credibilitat de les notícies i estudia per primera vegada el grau de confiança que els mereixen les principals xarxes socials com a canals informatius.

En aquests temps incerts, les dades mostren la necessitat d’un periodisme de qualitat, independent i plural, capaç de superar la desconfiança i el desinterès a les notícies i combatre els bulls. La sobreabundància de continguts, l’absència de mecanismes de verificació, l’anonimat i la viralització ràpida de missatges —autèntics o falsos— produeixen conseqüències no només per a les empreses informatives, sinó també per a la societat en conjunt.

Intel·ligència artificial, confiança, evasió informativa, pagament per notícies, fonts, formats… Aquests són alguns dels temes que analitza el Digital News Report Espanya 2024, la versió espanyola del qual ha estat elaborada pels professors de la Universitat de Navarra Alfonso Vara, Roncesvalls Labià, Maria F. Novoa Jaso i Aurken Sierra. El podeu llegir en aquest enllaç. També podeu accedir al resum executiu del Digital News Report 2024 global des d’aquí.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Reuters Institute)