Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Dos terços dels creadors de contingut digital no comproven els seus fets abans de compartir-los

Dos terços dels creadors de contingut digital no comproven els seus fets abans de compartir-los

En un moment en què els creadors de continguts digitals s’han convertit en una font important d’informació per a la gent, una enquesta de la UNESCO publicada aquesta setmana revela que el 62% no realitza una verificació rigorosa i sistemàtica de la informació abans de compartir-la. Però el 73% expressa el desig de ser format per fer-ho. La UNESCO llança aquest mes el primer curs mundial per abordar això, amb més de 9.000 participants de 160 països ja registrats per participar-hi.

L’enquesta “Behind the screens” de la UNESCO és la primera anàlisi global de les motivacions i pràctiques dels creadors de contingut digital, i dels reptes que s’enfronten. Va implicar 500 influencers de 45 països, amb l’experiència d’un equip de recerca dedicat a la Bowling Green State University (EUA).

A més de demostrar que la verificació de fets no és la norma, l’enquesta constata que els creadors de contingut tenen dificultats per determinar els millors criteris per avaluar la credibilitat de la informació que troben en línia. El 42% dels enquestats va dir que utilitzava “el nombre de ‘m’agrada’ i ‘comparticions’ que havia rebut una publicació” a les xarxes socials com a indicador principal. El 21% estava content de compartir contingut amb el seu públic si l’havien compartit “per amics en qui confiaven”, i el 19% va dir que confiava “en la reputació” de l’autor o editor original del contingut.

Els periodistes podrien ser una valuosa ajuda per als creadors de contingut digital per comprovar la fiabilitat de la seva informació. Tanmateix, els vincles i la cooperació encara són poc freqüents entre aquestes dues comunitats. Els mitjans de comunicació principals són només la tercera font més comuna (36,9%) per als creadors de contingut, després de la seva pròpia experiència i les seves pròpies investigacions i entrevistes.

Desconeixement dels seus drets i deures.- L’enquesta també va revelar que la majoria dels creadors de contingut digital (59%) no estaven familiaritzats amb els marcs reguladors i els estàndards internacionals relacionats amb les comunicacions digitals o només havien sentit parlar. Només una mica més de la meitat dels enquestats (56,4%) coneixen els programes de formació adreçats a ells. I només el 13,9% dels que coneixien aquests programes van participar en algun d’ells.

Aquesta bretxa pot posar els creadors de contingut digital en incertesa jurídica, exposant-los a processaments i condemnes en alguns països. També els impedeix fer valer els seus drets quan ells mateixos són víctimes de contingut restringit en línia. Per exemple, al voltant d’un terç (32,3%) dels creadors de contingut digital van declarar ser objectiu del discurs d’odi. Però només el 20,4% va denunciar el cas a la plataforma de xarxes socials.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: UNESCO)