L’associació digital alemanya Bitkom ha publicat xifres d’ús del pòdcast força interessants per als professionals dels mitjans. Es tracta d’un intent de trobar resposta a la pregunta: Quina és la durada òptima per a un pòdcast?. Per obtenir-la, s’ha fet una enquesta a 1.205 persones de 16 anys.
L’enquesta, tot i estar centrada en el mercat alemany, la considerem prou útil per al mercat català. Segons aquest treball de Bitkom, gairebé la meitat dels alemanys de 16 anys o més (45%) escolta podcasts almenys de tant en tant, una xifra similar a l’any passat (43%). Fa quatre anys, però, només era del 33 per cent. Entre els joves d’entre 16 i 29 anys, al voltant de la meitat escolta podcasts (51 per cent), entre els de 30 a 49 anys el 46 per cent, i en el grup d’edat entre 50 i 64 anys el 50 per cent. Per als majors de 65 anys, però, només és del 35 per cent.
Els hàbits d’escolta varien molt: el 27% dels oients passen fins a una hora a la setmana escoltant podcasts. El 16 per cent escolta més d’una o dues hores a la setmana, el 23 per cent escolta més de dues o tres hores. Aproximadament, una altra quarta part (23%) dediquen més de tres hores setmanals als podcasts.
Tanmateix, no tothom realment escolta els episodis de podcast fins al final: només el 36 per cent sol escoltar els podcasts en la seva totalitat. El 39 per cent dels oients acostuma a reproduir-ne més de la meitat. No obstant això, el 21 per cent normalment només els escolta en petita mesura. Segons els oients, la durada òptima per a un podcast és d’uns 24 minuts (si volem que se’ns escolti fins al final!). Només el 2% escolta podcasts a gran velocitat.
En general, segons les conclusions del treball de l’associació digital alemanya Bitkom, els usuaris tenen una càrrega mitjana de treball de podcast d’unes dues hores i mitja setmanals.
Cal reconèixer, sense embuts, que els podcasts s’han convertit en una part integral de la vida quotidiana de moltes persones en els últims anys. La gran varietat de temes disponibles i la fàcil accessibilitat mitjançant dispositius mòbils contribueixen a la seva expansió.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Andrew Rivenbark/Linkedin)