El debat sobre les notícies locals va ser un dels grans temes del 25è Simposi Internacional de Periodisme Online (ISOJ). Es tracta de les estratègies adoptades pels diaris que cobreixen àrees metropolitanes per augmentar-ne l’audiència i establir una relació més estreta amb les seves comunitats, segons informa Silvia DalBe a la Latam Journalism Review.
Per a un dels panells del simposi, es va convidar quatre editors a parlar dels reptes més grans als quals s’enfronten actualment i de com aconsegueixen construir un model de negoci sostenible per prosperar a l’era digital.
Emilio García-Ruiz, editor en cap del San Francisco Chronicle, va afirmar que la clau de l’èxit és crear relacions sòlides amb l’audiència a què serveixen, una opinió que també comparteix Katrice Hardy, editora executiva del Dallas Morning News: “El que realment hem descobert és que el nostre objectiu és la connexió amb la comunitat i el canvi, i ho fem amb el nostre personal i amb la nostra feina. Aquí és on veiem l’èxit més gran”, va dir.
Hardy va centrar la seva presentació en la transformació que ha experimentat el Dallas Morning News els últims tres anys, passant de ser un diari que intentava cobrir tot l’estat a centrar-se al nord de Texas i l’àrea metropolitana de Dallas, que en dona servei a vuit milions de persones. “Intentàvem fer-ho tot. Intentàvem estar a totes les plataformes de xarxes socials, intentàvem servir tots els públics, i l’oportunitat realment era conèixer qui és al nord de Texas i com els podem servir millor. Acabem canviant la nostra missió”, va explicar. El públic te com a temes favorits tot i que afecta el seu entorn, les vivències dels veïns, històries locals, entrevistes, sector immobiliària, la cobertura de l’esport de barri…
No cal reinventar la roda, sinó centrar-se en allò que realment funciona”, va dir Manny García, ex-editor executiu de l’Austin American-Statesman. García va destacar que se centren a establir una relació amb la comunitat, cobrir els esdeveniments i no limitar-se a aparèixer quan les coses van malament.
“Cal respectar l’audiència que cobreixes. La informació és un ecosistema molt competitiu i hi ha moltes falses narratives. Estar a la comunitat, informar sobre el local, et permet enderrocar aquestes falses narratives i generar confiança, perquè hi has estat”, va dir. Un altre punt clau per a tots els ponents és la qualitat i centrar-se en històries que puguin generar impacte a l’audiència de proximitat.
ISOJ és una conferència mundial de periodisme en línia organitzada pel Centre Knight per al Periodisme a les Amèriques de la Universitat de Texas, a Austin. El 2024, celebra vint-i-cinc anys de reunir periodistes, executius de mitjans de comunicació i acadèmics per discutir l’impacte de la revolució digital al periodisme. Enguany, el debat sobre les notícies locals va ser el protagonista del 25è Simposi.- BeMediàtic/Àmbit d’Estratègia (Il·lustració: Knight Center)