El primer diari fet totalment amb intel·ligència artificial ha arribat als quioscos: és italià i es diu Foglio AI. Des de dimarts, 18 de març, i durant tot el mes, Il Foglio, el diari fundat per Giuliano Ferrara, presenta aquest experiment periodístic únic a la seva manera. Hi haurà un altre quadern, un nou Sheet, fet amb una intel·ligència diferent: la intel·ligència artificial. Però serà un diari “autèntic”, fet cada dia, fruit de discussions, fruit de provocacions, fruit de notícies. “Il Foglio AI -escriu el director, Claudio Cerasa, serà el primer diari del món als quioscos creat íntegrament amb intel·ligència artificial. Per tot. Pel text, títols, subtítols, cites, resums. I de vegades fins i tot per ironia. Els periodistes”, escriu el diari, “ens limitarem a fer preguntes, Foglio AI ens donarà totes les respostes i ens ajudarà, d’una manera que encara no sabem si és natural o artificial, a explicar com es pot fer que la intel·ligència artificial passi de l’estat gasós, el de la teoria, a l’estat sòlid, el de la pràctica”.
Periodistes reduïts a moderadors. En la primera edició d’abans d’ahir, els reporters d’Il Foglio només van formular preguntes a la IA i en van llegir les respostes, deixant que la tecnologia s’encarregués de la resta. No va haver-hi correccions ni ajustaments editorials, marcant un punt d’inflexió en l’automatització del periodisme.
Temes abordats per la intel·ligència artificial. El contingut va incloure anàlisis polítiques sobre Donald Trump, Vladimir Putin i les relacions modernes a Europa, així com una secció de cartes a l’editor… escrites i respostes per la mateixa IA.
Després d’un mes… Al final d’aquest experiment, explica el director Cerasa, es farà una anàlisi i s’explicarà quin impacte ha tingut Foglio AI en els dies, en la manera de treballar de la redacció. “S’explicarà quines preguntes es van veure obligats a fer els periodistes, no només de caràcter periodístic, veient dia rere dia un diari creat totalment amb intel·ligència artificial”.
El quadernet AI està format per quatre pàgines, te aproximadament vint-i-dos articles, més tres editorials, i es publica cada dia, de dimarts a divendres, durant un mes. “I serà encara més optimista que el tradicional Foglio, de vegades entrarà en polèmica amb la línia Foglio i sorprendrà”. La reivindicació és aquesta: “un altre diari fet intel·ligentment. Una novetat mundial”.- El Bloc de l’Estanis/Comunicació 360º (Il·lustració: Il Foglio)